Afløb - kollegieværelse

Hej Lav-det-selv folk

Jeg er nybegynder indenfor rengøring af afløb, så i må bære over med mig. Jeg har skrevet meget, da jeg vil være sikker på at i forstår min situation:

Jeg har nu boet på mit kollegie-værelse et par måneder og jeg har nogle problemer med mit afløb til håndvasken.
Så vidt jeg kan se bliver risten oversvømmet, altså at vandet fra afløbet stiger op igennem risten.
Det er rigtig irriterende og skaber en ulækker lugt.

Det sker oftest når jeg har barberet mig og skal have tømt håndvasken for alt vandet. Dette er jeg nød til at gøre over flere gange, for at undgå oversvømmelsen.

Jeg har prøvet at løfte risten og se derunder, men jeg har ikke forstand på dette overhovedet.
Ud fra mine observationer ligger der hele tiden vand cirka 3 centimeter under risten. Vandet lugter fælt og selve "rummet" er ulækkert.

Billeder:

Mine spørgsmål er:

hvordan jeg får lugten væk ?

Er det normalt at der ligger vand konstant ?

Og kan jeg gøre noget, så der ikke kommer oversvømmelser ved at lade meget vand løbe af gangen ?

Alle råd søges, jeg håber i kan hjælpe.

Mvh Troels alias nybegynderen

hej. jeg er ny herinde :)

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er normalt der ligger vand i "vandlåsen" som er der for at forhindre at luft fra kloarken kommer op til dig. At der så kommer vand på gulvet når du bruger vasken skyldes formentlig at "vandlåsen er ved at være stoppet. Hvis jeg var dig ville jeg skrue røret fra vasken af og så give afløbet en tur med en svupper (et kamelkys :-).

allan
Alternativt skal du have fat i sådan en "spiral" du stikker ned i afløbet og trækker frem og tilbage, samtidig med du drejer og flytter den lidt.... Den kradser så belægninger af sæbe, fedt og hår af.

Det kan dg også være du bliver nødt til at have klør fem i brug (skal ikke misforstås)... Pak den evt ind i en frysepose (åltså h
ånden)
Læn dig tilbage - sæt fødderne op og ring til kollegiets pedel og klag din nød. Det er ikke dit problem for det var der da du flyttede ind. Drik en bajer med pedellen når han er der og du har en ven - om end ikke for livet men i lang tid.Det kan være praktisk når man bor til leje.
Mange tak for svarene !
Jeg har besluttet at jeg selv vil prøve at makke lidt med det. For det er vel en god ting at kunne.

Jeg tror jeg vil prøve at rengøre det område, jeg kan komme til, så godt jeg kan. Og hvis det ikke er nok, så sidder der nok noget i de rør der ligger under gulvet. Så må jeg ha fat i en "rensesplit" så vidt jeg ved (?).


hej. jeg er ny herinde :)

Tja - en svupper koster omkring 20 kr og kan formentlig klare problemet i al evighed fremovre og er efterfølgende nem at rengøre, den kan også bruges til stort set alle andre typer afløb også f.eks køkkenvask og toiletter. En rensesplit får du næppe for under 150 kr.og er sværere at bruge og ikke nær så alsidig. Med svupperen slipper for at stikke dine hænder i afløbet og/eller mange gange bruge penge på afløbsrens som kan være en tvivlsom fidus. Men du bestemmer selv.

Hilsen
Allan
okay tak. Så tror jeg da det bliver en svupper

hej. jeg er ny herinde :)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis