Laptopbatteri - tag ud eller lad sidde?

Jeg får ny laptop idag og den gamles batteri kunne ikke holde strøm mere end et par minutter tilsidst, ca 2 år på bagen. Den gamle stod næsten altid tilsluttet lysnettet, med batteriet i computeren. Vil det forlænge batteriet i min nye computers levetid, hvis jeg piller det ud og kun sætter det i når computeren skal med på farten?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

YEP - har lige købt en til min datter og spurgte forhandleren om det samme. Han anbefalede alle kunder at lade batteriet fuldt op 1-2 gange, og så pille det af.

De laptops, jeg har haft arbejdsmæssigt, er typisk ubrugelige efter 1 år mht. batterikapacitet, så det skal jeg til at efterleve.

Mvh.

Jan R.

Et godt råd er at kun lade batteriet op ca. 20 minutter om dagen. Mere kan skade batteriet.

Mvh.
Kim

Tak for gode svar. Det undrer mig at der ikke er en regulering af ladningen. Så den slår fra når batteriet er opladet og derefter slår over på ren netstrøm.
Det gør den også.. Men hvorfor er det så svært at slukke for strømmen og nyde de timer du kan arbejde på batteriet.. Jeg har siddet på min nu i snart 2 timer og den siger at der er 1 time og 6 minutter endnu.. så den lades ned til den advarer mig og så tænder jeg for strømmen..
Alt det med strømsparer indstillinger er slået fra, så hvis jeg skal bruge den uden lysnet og ikke lige kan lade slår jeg den manuelt på strømsparer funktion og har nok 3 til 4 timer alm brug.
Den høje funktion i batteriet er fordi jeg bruger det..
Min kæreste har en lille netbook og den lader hun hjemme og bruger på batteri hele dagen på arbejde.. den holder også mange timer.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Det er varmen og lade tilstanden der skader lithium batterierne.
ved stue tempratur og en lade tilstand på 40% henfalder det næsten ikke.
ved køleskabs tempratur og en lade tilstand som ligger mellem 5% og 98% henfalder det næsten ikke. det kan snildt ligge i køleskabet 6 mdr bare det er ladet mindst de der 40% op.

Jacob
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis