Kan en lysdæmper klare op til 600w?

Hejsa,
Min kæreste har valgt at købe en væglampe, som IKKE er energivenlig, da den bruger 15 stk. 40w pærer (store 120mm glødepærer). Vi har en alm. lysdæmper fra Fuga, som kun kan klare 300w. Var ikke opmærksom på i starten, at Fuga'en havde max watt grænse på 300, så den slog naturligvis hurtigt fra...

Spørgsmål: Kan man få en lysdæmper til væggen, som kan klare de ca. 600w (15x40w på max styrke)? Hvad er den bedste løsning?

Hjælp, så jeg slipper for at høre mere på hende.

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kunne du ikke starte med at skifte de 15 pærer ud med nogle der bruger mindre strøm, det må da kunne findes? - Der fås masser af lysdæmpere der kan klare 600W, men jeg tror ikke du kommer over de 300W i en indbygningsenhed der erstatter en fuga afbryder, der bliver simpelthen for varmt når der ikke er mere luft omkring, og mangel på anden kølemulighed.

/ Claus

Hej Claus,

tak for hurtigt svar. Har overvejet den mulighed, men pærerne kostede en hel del. Det kan være at en Fuga eller anden lysdæmper (indbygget), kan klare 25w i stedet. Det er nok billigere end en ny og større lysdæmper.

Som jeg forstod dig, skal lysdæmperen ellers tilsluttes relæet, som alternativ for indbygget? Kan man bruge en transformator?
Nu er jeg ikke helt sikker på hvad du mener med relæet ?

Du kan godt lave lysdæmpning med en (vario-)transformator, men i de effektklasser du snakker om her er det IKKE billigere, og fylder også betydeligt mere.

Check f.eks. lscontrol.dk - de har lidt forskellige lysdæmpere, også nogle der er indbygget i passende kabinet såvidt jeg husker.


/ Claus

kan du ikke skifte til halogenglødepæren, så skulle problemet være overstået.

http://ecolight.dk/catalog/halogengloedepaerer-c-76.html
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis