Husky Tagkrydsfiner der mugner.

Hejsa

Skal lige høre om der er nogen der kender til lign. problem.

Jeg har renoveret et gammel Eternit tag hvor vi har lagt nye lægter op og 18mm Husky tagkrydsfiner og listetækning til sidst.

Alt fineren som sidder ude i udhæng er blevet helt sort plettet af skimmel. Men kun den del af pladerne som er ude i udhænget. Alle de plader som sidder ind over selve huset er ligesom nye på bagsiden, da vi har lavet optimal ventilation ved tagfoden og i rykningen sidder der udluftninger hele vejen hen.

DLH som forhandler pladerne siger det er meget normalt og det breder sig ikke til konstruktionen på huset, det har jeg på mail fra dem.

Men så har jeg hentet nogle Byg Erfra datablade, der står der ved Tagkryds i udhæng som er skimmel og mug angrebet skal det behandles straks med Gori 22 ell lign ellers kan det brede sig til konstruktionen.

Er der nogen herinde der kender til noget lign så vil jeg da godt lige høre lidt om det.

Sydjysk Tagentreprise

7100 Vejle

60767424

Alt i tagpap arbejde

se mere på www.sj-tagentreprise.dk

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har også set meget kraftig skimmel dannelse på bagsiden af krydsfineren, også selvom der er rigeligt med ventilation.

Jeg tror ikke det sådan lige breder sig, hvis ellers resten af konstuktionen er tør, men det er meget uheldigt at krydsfinerpladerne har det problem, da det jo klart er det billigste alternativ i forhold til rupløjet brædder, som faktisk også kan sætte skimmel, selvom de ikke er så slemme til det som fineren.

Som jeg også tidligere har skrevet tidligere i en anden tråd, så er løsning på dette problem at smøre pladerne på bagsiden med en grundingsolie med fungicid, som også Byg Erfa foreskriver i tilfælde som dette.
Ja det er noget ko-lort, men har i mellem tiden fundet ud af vi kan få en plade fra Varneply som er anti mug behandlet. Det skulle kunne løse problemet. Ved Bygma handler den. Jeg har fået leveret fra XL Byg. Men de handler bare ikke den her type plade.

Det der kan undre mig er at jeg har lavet 3 andre sager af samme karakter, og der er altså ikke noget galt med den samme plade.

Nu har jeg arbejdet med tagdækning i snart 15 år, jeg har til dato ALDRIG set en tømrer rende rundt og smøre plader fordi de skulle mugne.


Sydjysk Tagentreprise

7100 Vejle

60767424

Alt i tagpap arbejde

se mere på www.sj-tagentreprise.dk

Nej, det koster jo også penge, og sikkert ingen kunder der der vil betale for.

Det er som sagt en "kendt" problem, og derfor gør ingen noget ved det, da det jo er "normalt".

Men det lyder godt at Varneply har set lyset nu.

Jeg har også kun smurt pladerne på bagsiden 2 gange, bal. på legehuset til min datter, og hos en kunde i Slagelse der ønskede at få dem behandlet for netop af undgå dette, ellers må jeg da erkende at pladerne ikke bliver behandlet, men kunden bliver oplyst om at dette kan være et problem, også er de jo oplyst om det og kan tage stilling udfra dette.
JA men det skal bare op i et højere forum end vi kan trykke på det, ved den lokale trælast hvor jeg handler vil ta det op i deres forum, for at de femad rettet kan ha tilfredse kunder og at vi kan ha tilfredse kunder.

Sydjysk Tagentreprise

7100 Vejle

60767424

Alt i tagpap arbejde

se mere på www.sj-tagentreprise.dk

Men både producenter og leverandører har vidst dette i mange år, men anså det jo for at være "normalt", så det er først her hvor hele skimmelsvamp problemet er blevet så bekendte via. medierne, at de nu er begyndt at reagere på det sjovt nok.

Det er jo efterhånden rigtigt mange tage om året der bliver skiftet fra bla. Eternittage i tagplader eller skiffer til tagpap, så tagpaptage vil vi se mere og mere af, så er klart en aktuelt emne at tage op hos producenterne hvis de vil levere deres materialer fremover til tagdækning.

De fleste forbruger ville nemlig helt klart vælge en behandlet finerplade fremfor en alm. tagkrydsfiner, hvis de vidste de havde det valg.
Annonce
Ja og den Anti mug plade skulle ikke koste noget særligt mere end den her Husky

Sydjysk Tagentreprise

7100 Vejle

60767424

Alt i tagpap arbejde

se mere på www.sj-tagentreprise.dk

Okay, jeg må lige have snakket med G&S XL byg, tror heller ikke de forhandler den, men den burde de jo have som lagervare.
Hvad med Orla Har han ikke noget viden med disse plader, det må da ses rundt omkring i han`s erhverv???

Sydjysk Tagentreprise

7100 Vejle

60767424

Alt i tagpap arbejde

se mere på www.sj-tagentreprise.dk

Er der nogen af Jer kloge hoveder der ved hvor jeg kan købe disse anti-mug behandlede plader... Bygma, Stark, og det lokale byggemarked kiggede helt forkert på mig da jeg spurgte efter dem... :-)

Mvh
Jesper

www.profillageret.dk

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også