Sugeslange til husvandværk

Hej NG.

Jeg står og skal købe et husvandværk. Der er ret langt ned i brønden før jeg når vandspejlet. Sugeslangerne der er beregnet til husvandværker ligner sådan nogle tykke vandslanger men de er kun 7 meter lange. Mit husvandværk kan suge fra 9 meter så derfor vil jeg spørge om jeg mon kan tilkoble en almindelig vandslange (den er noget tyndere!) og så bruge dén til at suge med? Jeg er klar over at den nok ikke kan give så meget vand i den anden ende men til gengæld burde vandværket vel kunne suge fra en større dybde pga. den mindre diameter på vandsøjlen. Er jeg helt gal på den?

           Emil
Hej NG. Jeg står og skal købe et husvandværk. Der... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er rigtigt 10,3 m. - vandværker har derfor pumpen siddende nede i boringen
Man kan ikke lave et tryk på under 0, som er absolut vacum. Hvis du har det tryk ved pumpen og en slange fyldt med vand, der går ned til en vandoverflade 10 m længere nede, så har du 10 m vandsøjle der som er ca. det samme tryk som vi befinder os i. For at vandet skal bevæge sig i slangen skal lufttrykket være højere end trykket i slangen ved overfladen.

Jeg bruger almindelig PEM rør som sugeslange. Købte et billigt vandværk og slange, til havevanding bilvask o.s.v. Drikkevand får vi fra vandværk. Slangen blev hurtig defekt og siden har jeg brugt noget PEM rør (32 mm), som jeg havde liggende. Det virker fint.
Ja teoretisk kan man suge fra 10 meter, men det betyder jo ikke automatisk, at et lavpris husmandsvandværk kan gøre det.
Måske derfor der er en kortere sugeslange med?

Så vejen frem er jo en dykpumpe. (hydrofore og trykafbryder, hvis det skal være automatisk, start stop)
http://www.pumpebutikken.dk/product.asp?product=35

mvh jens
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis