Sugeslange til husvandværk

Hej NG.

Jeg står og skal købe et husvandværk. Der er ret langt ned i brønden før jeg når vandspejlet. Sugeslangerne der er beregnet til husvandværker ligner sådan nogle tykke vandslanger men de er kun 7 meter lange. Mit husvandværk kan suge fra 9 meter så derfor vil jeg spørge om jeg mon kan tilkoble en almindelig vandslange (den er noget tyndere!) og så bruge dén til at suge med? Jeg er klar over at den nok ikke kan give så meget vand i den anden ende men til gengæld burde vandværket vel kunne suge fra en større dybde pga. den mindre diameter på vandsøjlen. Er jeg helt gal på den?

           Emil
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor dyb er den brønd da ?

Jeg ville da bare købe en længere slange hos det lokale VVS marked, også monteres filter og omløberen selv.

Jeg mener faktisk at den jeg selv har også kun er 7 meter lang, og der grinte smeden noget da han hørte hvad jeg havde betalt for den, så kan sikkert gøres billigere.
Det var nok en god idé - synes også de er mega dyre for sådan 7 meter slange.

Brønden er 11 meter dyb ned til vandspejlet. Jeg har imidlertid planer om at sætte vandværket ned i hullet hvor den gamle hydrofor stod - så burde jeg kunne hente et par meter på den regning...
En almindelig slange vil blive suget flad, jeg ser at Harald Nyborg har 1" SLANGE FLEX på 7 og 4 meter til 198 og 148 kr. Jeg mener slangerne kan samles uden brug af ekstra fittings.

Mvh. Asp
Okay men ellers kan jeg vel bare montere et par meter stålrør i enden af slangen på 7 meter?
Husk at det er fysisk umulig at suge mere end 10m op. Ellers skal det være på en dag hvor der er højtryk ;-)

Så du skal nok have vandværket ned i brønden. Så er det også frostsikret.
Annonce
Bauhaus har et godt udvalg i slanger på metermål.. også armeret..

 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

Super godt - jeg går en tur i Bauhaus. Er der nogen grund til det er umuligt at suge op fra mere end 10 meter? - Gælder det allle anlæg?
Nej - heldigvis - for det gode drikkevand hentes ofte meget længere nede.
uden jeg vil virke al for skråsikker så mener jeg også at man kun kan SUGE 10 meter
det har noget med at gøre med det tryk vi har ved overfladen.
Jag har arbejdet på Grundfos med dykpumper og de kan PUMPE 60 meter hvis det skal
være. Men hvis du skal SUGE feks 20 meter skal du have et kar ved 10 meter og så en pumpe mere der tager de sidste 10 meter.

Hilsen Jan

P.S. Men du kan jo evt smide en dykpumpe i hullet sammen med en hydrofordims
så har du faktisk et hjemme vandværk

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis