Opvarmning af eneks

Hej Jeg lejer p.t. et hus hvor en gammel garage på 16kvm, er blevet lukket af og lavet til et eneks med en dør ind til baggangen til huset, problemet er bare at der ikke er trukket varmerør derud så den eneste varmekilde derude lige nu er en 1000W el radiator, hvilket ikke er helt nok og også er ret dyr at have kørende, hvilket har betydet at der ikke rigtig er varme på derinde, men eftersom at vi gerne vil bruge rummet skal der jo også varme til, men jeg er lidt i tvivl om hvorvidt det er rentabelt at købe nogle flere el radiatorer og sætte op eller om man skulle købe en varmepumpe? Da det er et hus vi lejer er der jo også det aspekt at en betalingstid på 5-10år er alt for meget, så derfor har jeg selv haft kig på en heatmax varmepumpe fra harald nyborg til 3000kr, men jeg ved ikke effektiv sådan en er og om det overhovedet kan betale sig hvis den nu er for ineffektiv.. Hvad ville i gøre? har i evt. andre forslag til opvarmning af rummet? Det kan vel næsten ikke blive dyrere end det er nu
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Som det er lige nu, med den fimbulvinter vi har, er en varmepumpe nok ikke til at løbe 100% an på, men i kombination med din elovn vil jeg mene, det skal kunne lade sig gøre.
Er det et soverum, skal du lige være opmærksom på, at man kan høre blæseren, men jeg synes det er til at leve med.

Jeg har en sådan varmepumpe som jeg er MEGET tilfreds med ikke mindst i den hede sommertid, hvor den er herlig til at skaffe kølighed!

Med venlig hilsen
ktm

 

En gammel garage er formentlig ikke isoleret, så hvad med denne her: 
http://www.gaiamarine.dk/ovn.htm

Den er da nuttet, koster nogenlunde det samme i anskaffelse som den Heatmax du selv nævner og så bruger den ikke strøm efter montage? Skulle den yde lidt for meget, åbner du blot døren til baggangen og udnytter varmen den vej.

Hvis der oven i købet skulle være tandstikkere på tilbud i supermarkedet, har du brænde til lang tid

Der er godt nok isoleret, det har været brugt til soveværelse af den tidligere ejer (De var nok ligeglade med at det koster kassen med el varme ) Men jeg har også leget lidt med tanken om en brændeovn, den er jo billig i drift, hvis jeg kan finde noget træ Men er der ikke en masse regler der skal overholdes, ansøgninger til dit og dat og så skal skorstensfejeren vel også til og ind i billedet? eller hvordan er det med sådan noget ?
Baggangen og enekset er (i gulvplan) 30 - 40 cm lavere end resten af stueetagen, så alt kulden samler sig der, så at åbne døren hjælper nok ikke det store, andet end at kulden vil trække lidt ud og hive varme væk oppe fra stuen, det er heller ikke optimalt Men eller må jeg bare bide i det sure æble og købe en olieradiatorer som kan på lavt temp også bare lige så stille varme hele tiden.. Det skal jo heller ikke være gratis at bo i et gammelt hus.
Skrevet af Renejos på 01 feb 2010 23:55
Der er godt nok isoleret, det har været brugt til soveværelse af den tidligere ejer (De var nok ligeglade med at det koster kassen med el varme ) Men jeg har også leget lidt med tanken om en brændeovn, den er jo billig i drift, hvis jeg kan finde noget træ Men er der ikke en masse regler der skal overholdes, ansøgninger til dit og dat og så skal skorstensfejeren vel også til og ind i billedet? eller hvordan er det med sådan noget ?
Den nemmeste løsning er at finde en forhandler af den ovn man vil have og få ham til at opsætte ovn og skorsten hvis man ikke selv har evnerne, indsigten og tiden. Da vi fik vores ovn og det skulle gå stærkt, kontaktede forhandleren den lokale skorstensfejermester, der kom ud og besigtigede ildstedet efter opsætning. Det var så det og så kunne der fyres. Derefter bliver skorstenen fejet én gang om året, hvilket selvfølgelig koster en afgift.

Brændsel kan skaffes på mange måder; jeg vil ikke her fremhæve en enkelt måde, det vil  blot foranledige adskellige indlæg om driftsomkostninger, timeløn, spild af tid m.m. Du må altså selv vurdere, hvordan du vil skaffe brændsel. . .

Den mini-ovn jeg linkede til, vil nok løbe op i ca. 6000,- kr. med skorsten. Jeg ved ikke om en evt. mini-brændeovn vil være løsningen for dig, men hvis alternativet er en el-ovn kombineret med en varmepumpe der begge bruger strøm konstant, kunne det _måske_ være en løsning.  Personligt har jeg en modvilje mod alt der belaster elmåleren og kombinationen af elovn og varmepumpe for at opvarme 16 kvm, ville nok få mig til at stejle.
Omvendt er vi forskellige og der vil sikkert være nogle, måske flere der vil råde dig til andre løsninger
Annonce
Synes også bare 6 af de lange er mange penge, der skal jo også lige tages hensyn til at det er et lejet hus, og jeg tror ikke udlejer vil give noget til det.
Skrevet af Renejos på 02 feb 2010 00:52
Synes også bare 6 af de lange er mange penge, der skal jo også lige tages hensyn til at det er et lejet hus, og jeg tror ikke udlejer vil give noget til det.
Det har du da ret i. Omvendt skriver ktm at en varmepumpe muligt skal have opbakning af din elovn i denne vinter.  3 af de lange for en dims der muligvis ikke kan opfylde dit behov. Så må du altså vurdere. Hvor længe vil du blive boende; hvor rødglødende en el-måler kan du leve med? 

Skrevet af ktm på 01 feb 2010 14:19
Som det er lige nu, med den fimbulvinter vi har, er en varmepumpe nok ikke til at løbe 100% an på, men i kombination med din elovn vil jeg mene, det skal kunne lade sig gøre.
Er det et soverum, skal du lige være opmærksom på, at man kan høre blæseren, men jeg synes det er til at leve med.

Jeg har en sådan varmepumpe som jeg er MEGET tilfreds med ikke mindst i den hede sommertid, hvor den er herlig til at skaffe kølighed!

Du har altså en varmepumpe der kan skabe nogen kølighed i den hede sommertid, men ikke kan levere tilfredsstillende varme i vinterperioden uden hjælp; eller hvad?
Skrevet af Renejos på 02 feb 2010 00:31
Baggangen og enekset er (i gulvplan) 30 - 40 cm lavere end resten af stueetagen, så alt kulden samler sig der, så at åbne døren hjælper nok ikke det store, andet end at kulden vil trække lidt ud og hive varme væk oppe fra stuen, det er heller ikke optimalt Men eller må jeg bare bide i det sure æble og købe en olieradiatorer som kan på lavt temp også bare lige så stille varme hele tiden.. Det skal jo heller ikke være gratis at bo i et gammelt hus.
Det virker som om du allerede har opgivet andre løsninger og hælder udelukkende til el-løsninger. Så god fornøjelse med dine el-ovne, olieradiatorer, pumper mv. Håber ikke du bliver boende så længe at dine valg bliver gjort til skamme. 

Nu er det godt nok en gammel tråd, men vil da lige slutte den ordentlig af. Resultatet blev at vi endte med at bruge rummet til alt vores rod og opbevaring, så der blev aldrig gjort noget ved det. Få måneder efter fandt min kæreste en rigtig fin lejlighed fra '04 i den anden ende af byen og vi flyttede så da vi var kørt lidt trætte i et piv utæt hus og en udlejer som ikke selv kunne se problemstillingen (Det var jo ikke ham der skulle betale for varme). 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis