rep af hæk.

hej
jeg skal igang med at skifte hækken på min båd og i den forbindelse vil jeg lige høre hvad jeg skal være opmærksom på..??
Skifter man den inden fra eller ude fra.?
Hvilken træ skal man bruge til det..?
Båden er godkendt til 90hk men ville gerne forstærke den så det holder.

håber i kan give nogen tips så den kan blive sejle klar.

hilsen tommy
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvilken båd, og hvorfor skal hæken repareres?

Men jeg er ret sikker på det skal foregå indefra!
Der er garanteret nogle her på LDS, der kan hjælpe dig videre.
De kommer nok på banen lidt senere.

Indtil da, kom jeg i tanke om, at jeg havde set en side for et stykke tid siden, hvor der skiftes agterspejl på en ældre sejlkutter.

Måske ikke lige til at overføre til din båd, men måske kan du få nogle idéer til dit projekt.

Sejlkutteren hedder Saxon, og var for et par år siden til salg for ca. 30.000 Kr. Jeg kiggede læææænge på den, men fandt ud af, at jeg ikke har tiden til en træbåd... desværre...

Og her er så siden:
http://www.saxon.simonhansen.dk/agterspejl.htm

" Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "

Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

kender ikke navnen på den. men det er en med en lille kahyt på.

Den giver sig ved 55hk tror at træet er ved at være råddent..
Går ud fra det er en glasfiberbåd. Yderst et lag glasfiber, dernæst et stykke træ, og måske et lag glasfiber inderst. For at beholde en god finish vil jeg anbefale dig at fjerne alt indvendigt ud til yderste lag glasfiber, og så få tildannet et stykke finér som passer. Fineren påføres et tyndt lag glasfiber eller epoxy spartel, til at optage evt ujævnheder og spændes fast på agterspejlet, helst med en kraftig plade udvendig, og godt med skruetvinger. Til slut evt et lag glasfiber eller epoxy . Måske en plade eller lign. lige der hvor fastspændingsskruerne sidder.
Det skal være finer, træ arbejder for meget. Og den indvendige side af agterspejl skal slibes og gerne tørres over med acetone lige inden pladen sættes på.
Husk.!!!! hvis du skal ha' huller gennem agterspejlet, at få det tætnet, så der ikke kan trænge vand ind.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jeg selv er igang med samme projekt, her er et link til en lille billedserie.
http://www.baadgalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=1193
Annonce
Jeps det er en glasfiber båd og den skal have den hele store tur.

Er østenfiner ok eller skal man op i en bøgefiner..?
Du skal ihvertfald finde en ikke blød finér. Så det kan holde til at blive sammenspændt af motorens bespændinger, og ikke gi'r sig, under presset fra skruen. Helst bygget op af mange tynde lag.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jeg vil anbefale dig at bruge den type krysfiner der bruges som støbeplader, den er rimelig hård og limet sammen af mange tynde lag. Den er ikke billig men til så stor en motor skal der noget der kan holde, Pladen skal lige grovslibes på fladerne for at du kan få polyesteren til at binde i træet. En Østn finer er ikke stærk nok til formålet, den er også blød, så når du spænder bolte i den kan du trykke fineren og det duer ikke når den sidder under glasfiber.

V.h.  Håndværkeren
Ja som Lynæs beskriver det, og brug så en støbeplade, som Håndværkeren foreslår...
Så får du en reparation, som holder.
Jeg har selv været, turen igennem med min jolle (+ udskiftning af dobbeltbunden)
mvh jens
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også