lunken radiator i 1 rum ?

Hej LDS´ere Jeg er flyttet i gammelt hus her i december, huset er opvarmet via oliefyr og Pillefyr, mit problem er radiator i soveværelse kun bliver lunken, imens de andre rum er ok. anlægget: i hus er oliefyr på lukket system med ekspansionsbeholder, herpå er tilkoblet en varmeveksler som varmes af pillefyret, dvs. pillefyr kører i åben akspansion og varmer vandet via veksler, går pillefyret ud, starter oliefyret. Hus: 110 L combi vandvarmer, gulvvarme i forgang, baggang, badeværelse, andre rum radiatorer, hus i 2 etager, 1.sal fungerer ok, og den lunkne radiator er i stueetagen. Begge fyr kører tilsyneladende fint, pillefyret kører primært og holder det lukkede anlæg i huset på omkring 60 grader varmt. På ekspansionsbeholderen er der 2 bar tryk, da jeg flyttede ind var der ikke tryk på, jeg har pumpet luften i. Jeg har udluftet samtlige radiatorer, både med tændt og slukket C pumpe, tilsyneladende er der ikke mere luft i systemet. C pumpen kører på trin 2 ? Jeg kan ikke vride hovedet mere på hvad der skulle være galt ?? nogen gode idéer ?? Tak på forhånd

facaderenser 

mvh
Niels

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Niels.
Har du prøvet at sætte C pumpen op på fuld styrke ?
På nogle Thermostat ventiler kan man inden i stille den til en max temperatur, og så kan du vride så tosset du vil, den kommer ikke over. Endelig kan det være nilventilen (hvis sådanne er monteret) der har for lille et gennemløb.

V.h. Håndværkeren
Hejsa Håndværker
jeg har kørt med C pumpe på trin 2,i morges da jeg kørte på job satte jeg den ned på 1, hvilket kun har gjort radiatoren helt kold, i de andre rum var temp uændret, jeg har så lige stillet den på trin 3 nu her.

Når jeg tager thermostatventilen af er der ikke flowjustering på radiatoren ?
Hvad er nilventil ?

Tak for svar til nu

facaderenser 

mvh
Niels

En Nilventil sidder på afgangen fra radiatoren og forhindre et for stor vandgennemløb i denne. Men lad os nu se hvad der sker når du sætter pumpen op på max.
Hej igen,
Har i dag gjort følgende: C pumpe på trin 3 (max)
Fyldt vand på anlæg, både på den åbne pillefyr og den lukkede ekspansion oliefyr der cirkulerer i huset, efterfølgende udluftet
Jeg kan konstatere at det er den sidste radiator på 2 streng systemet der ikke bliver varm, når jeg lukker for alle kan den blive lun,ellers ikke, ved næst sidste radiator er slangen lun ved T stykket i væggen, der er så 6-8 meter slange i væg til sidste radiator som ikke blir varm?? er det varmetab i væg måske ?


facaderenser 

mvh
Niels

Nej det kan ikke være så stort et varmetab på så kort en streng, så jeg tror du skal finde fejlen i radiatorene, hvis de ligger sidst på strengen kunne det tænkes at de er tilstoppede i selve ventilerne. Er det meget gamle radiatorer hvor afgangen ligger i bunden kan der også alt efter hvor meget de har været brugt samle sig skidt i bunden af radiator elementet. Men det er et skidt tidspunkt at rode med nu, for du skal have anlæget tømt så du kan afmotere elementerne og ventilerne for at få dem tjekket.
Nu gør det jo ikke så meget at der ikke er varme i et sove værelset, det er faktisk usundt at sove i et varmt rum.
Annonce
Ja varmen i soveværelset kan vi selv lave jo ;-)
jeg har tænkt lidt på om det kunne være en lav gennemstrøm / for stor modstand der sidst i anlæg
radiator og anlæg er fra så vidt vides fra omkring 1997/98 ca og afgang sidder i bunden Yes

facaderenser 

mvh
Niels

Hvis radiatoren ikke er ældre er det nok ikke slam mm. der lukker den.
Prøv at kigge på din termostatventil, kører stiften fint, er der gennemstrømningsspærre på.

Gennemstrømningsspærre kan være en ring med nogle tal på, og et N, hvis der er det så søt den på N, så er der fri gennem strømning

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Hej Flemming,

Tak for meldingen, stiften kører fint og der er ikke gennemstrømningsspærre på nogle af radiatorerne

facaderenser 

mvh
Niels

ja så er der gået lidt tid med det også
Jeg har talt med tidligere ejer af huset og han oplyste mig at i kolde perioder kan det godt knibe at hive den sidste radiator op i temperatur.
jeg har hævet temperaturen på fyret med 5 grader og det er blevet nogenlunde.

Jeg har så i dag kigget på mine radiatorventiler, ikke føleren man drejer på men ventilen
herpå er i støbt følgende : F -> (M ligende tegn) og et tal eks. 18 eller 22
nogen der ved hvad disse symboler angiver ???

facaderenser 

mvh
Niels

Det er sandsynligvis kun fabriks numre, d.v.s. numre der bruges på fabrikken for at samle delene rigtigt.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis