Dimensionering af gulvvarmerør.

Hej LDS.

Jeg skal til at lægge gulvvarmeslanger på et 6 m2 gulv. Det skal tilsluttes et eksisterende 1-strengsanlæg. Problemet er følgende:

I 1-strengssystemet er "føderøret" 22 mm kobberrør. Det snævrer så ind til et 18 mm ved udtag til radiatorer. Røret fra føderør til radiator er 12 mm. Røret går så igen op til 22 mm efter radiator-retur. Ikke så meget mystisk i det. Det jeg spekulerer på, er om det ville være bedre at bruge en 15 mm pex i mit gulv i stedet for 20 mm. Da reguleringen af gulvarmen kommer til at foregå vha. en kuglehane, er det vel vigtigt at få et hurtigt flow gennem gulvslangen. Hvis jeg bruger en 20 mm indeholder den jo en større mængde vand, og jeg forestiller mig problemer med ujævn varmefordeling hvis flowet er for langsomt. 
Gulvet bliver anden sidste forbruger på strengen inden den returnerer til fjernvarmeunit.

Nogen der har noget input på den front? 

mvh Mike
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mine erfaringer med gulvvarme og enstrengede anlæg er ikke gode, jeg havde på et tidspunkt lavet gulvarme i mit 4 kvm badeværelse i 15 mm kobberrør, det kunne da fungere men ikke særlig godt. varmt hvor røret gik ind og koldt ved udgangen, så der var ikke varme i hele gulvet, der kom simpelhen ikke flow nok igennen...
Jeg havde niplet den 1" tommer streng med til 3/4" mellem til og afgang for at øge flowet.

Jeg har så efterfølgende lavet nyt gulv med 20 mm pex, og lavet det om til 2 strengs det virker.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis