Stortriss MK. II- lidt af hvert.

En af mine gode venner har købt en Stortriss.
Jeg har lige været en tur forbi, for at se på nyerhvervelsen.

Båden står på et stativ, hvor der ikke er understøtning af kølen. Det vil sige, at båden hviler med hele sin vægt på de 4 støtter på stativet.
De 2 forreste støtter sidder forholdsvis langt ude mod fribordet, og det ser egentlig OK ud.

Men problemet er, som jeg ser det, de 2 bagerste støtter, der sidder inde under den næsten flade bund. Her tynger bådens vægt, så meget, at bunden, omkring støtterne, buler/trykkes indad. Måske 1-2 cm!

Det kan da ikke være godt
Hvordan løser man det, når man ikke lige har en kran i nærheden?

Vi talte om, evt. at hæve båden med en donkraft, under kølen, og så klodse op... men, men, men.... er det tilrådeligt?
Gode råd og ideer modtages med tak!  

Det ser desuden ud til, at der mangler et sallingshorn...
Er der nogen der kan komme med et bud på, hvor man får fat i sådan et... eller evt. om der findes et firma, der kan lave det... måske med en ca. pris?

Min ven, pønser på, at montere et ekkolod.... er der nogen der ved om denne bådtype er med massiv glasfiberbund, eller noget skum/sandwich konstruktion?
For bare lige at vide om der evt. kan monteres indvendig transducer eller vi skal i gang med borekop, m.v.

På forhånd, tak for hjælpen.

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er ingen grund til at bruge kran for at klodse op under kølen, kiler i en passende størelse der lægges mod hinanden og bankes under kan løfte temlig meget. Især hvis de laves med en lille stigning. For at den hviler på bunden er slet slet ikke godt, det kan i værste fald ødelægger meget mere end bare bunden. Så vidt mig bekendt støbes både ikke med sandwich i bunden, og en indvendig trancducer må være at foretrække frem for huller i bunden.

V.h.  Håndværkeren
Hallo håndværker.
Båden er jo ikke en supertanker el. lign.
Stik en donkraft ind under båden i den ene ende.(Med en stor klods som trykfordeler mellem båd og donkraft).
Løft båden til den ønskede højde.
Stik en stor klods eller lecablok under båden og suppler med mindre træklodser eller kiler.
Gentag dette i den anden ende.
Sørg desuden for at båden er understøttet på samme måde flere steder langs kølen.
Dette bør gøres snarest muligt for at undgå unødig belastninger i skroget.
Små hydrauliske donkrafter findes op til 10 T (lej den evt. eller lån dig frem).
baadsen
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hør Baadsen, hvorfor dog gøre sig alt det besvær med donkraft,  når kiler kan klare det ????
de støtter der står foran klemmer også ret meget.. båden bliver kilet ind mellem støtterne.
Det er ret bøvlet at stå med en donkraft og få et godt løft.

Nu ved jeg ikke hvor langt der er til den nærmeste kran eller værdien på båden.. men måske skulle man overveje et kranløft..

Ellers kiler og så løft den lidt af gangen.. og brug også lange kiler når den går lidt fra støtterne så man kan holde den lodret..

Hvis den står sammen med andre både så se om der er nogle trekant bukke i kan låne til at støtte sideværs..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Tak for svarene... båden står på en privat p-plads, ved min vens villa.
Så det vil være forholdsvis bekosteligt med et ekstra kranløft, i forhold til bådens samlede værdi.

Jeg tror vi vil forsøge med kilerne... det lyder lettest.
Slår man bare kilerne ind, og så hæver båden sig, eller hvordan?

Og som GOM skriver, vil vi støtte båden af, sideværts, det er vist en rigtig god idé

Har i løbet af dagen fundet ud af, som håndværkeren så rigtigt skrev, at båden ikke har sandwich konstruktion eller lign. i bunden.

Jeg havde bare fået fortalt, at den var skumfyldt, men det er så kun under køjerne... således at den er synkefri.

Det med at bore ekstra huller i en båd, er jeg nu heller ikke meget for. Så jeg anbefaler nok min ven, at han monterer transduceren indvendigt.
Det gjorde jeg iøvrigt også selv på min Garmin søkortplotter.

Endnu engang tak for hjælpen... nu mangler jeg bare at finde ud af det med sallingshornet....

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
der er jo sådan en som john mast i ishøj der kan hjælpe med salingshorn

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Sallinghorn, er det ikke noget man laver selv
Og ja i stikker bare en lang kile ind fra hver side, og så banker i dem ind, det er nemmest hvis den der ikke slår holder imod på sin egen kile.
GOM... jeg vil huske på John Mast i Ishøj... hvis ikke hornet fremkommer ved gennemgang af de dele der fulgte med båden.

Håndværker... jeg ved ikke lige om det skulle være en hentydning til noget bagerbrød, eller lignende...?
Nå, men uanset hvad, kom jeg, ud fra din kommentar, til at tænke på, at man kunne lave nogle nye sallingshorn i f.eks. teaktræ. Men måske vil det se for tosset ud på en alumast??

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Skrevet af jbr på 01 feb 2010 16:07
GOM... jeg vil huske på John Mast i Ishøj... hvis ikke hornet fremkommer ved gennemgang af de dele der fulgte med båden.

Håndværker... jeg ved ikke lige om det skulle være en hentydning til noget bagerbrød, eller lignende...?
Nå, men uanset hvad, kom jeg, ud fra din kommentar, til at tænke på, at man kunne lave nogle nye sallingshorn i f.eks. teaktræ. Men måske vil det se for tosset ud på en alumast??
 Bagerbrød, á hva for en fisk !
Selvfølgelig kan du da lave et par i mahonig, du kan eventuelt male dem med noget sølvbronse

...ja, da... bagerbrød.
Kunne da lige forestille mig, at komme ind i den lokale brødsnedkerbutik og sige... "Jeg vil gerne bede om 2 Sallingshorn med glasur"...
Så ville de da lige tabe næbet..

Nå, men jeg holder lige træhornene i mente, indtil det viser sig om det bortkomne horn kommer for en dag.

Tak for hjælpen.

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også