Stortriss MK. II- lidt af hvert.

En af mine gode venner har købt en Stortriss.
Jeg har lige været en tur forbi, for at se på nyerhvervelsen.

Båden står på et stativ, hvor der ikke er understøtning af kølen. Det vil sige, at båden hviler med hele sin vægt på de 4 støtter på stativet.
De 2 forreste støtter sidder forholdsvis langt ude mod fribordet, og det ser egentlig OK ud.

Men problemet er, som jeg ser det, de 2 bagerste støtter, der sidder inde under den næsten flade bund. Her tynger bådens vægt, så meget, at bunden, omkring støtterne, buler/trykkes indad. Måske 1-2 cm!

Det kan da ikke være godt
Hvordan løser man det, når man ikke lige har en kran i nærheden?

Vi talte om, evt. at hæve båden med en donkraft, under kølen, og så klodse op... men, men, men.... er det tilrådeligt?
Gode råd og ideer modtages med tak!  

Det ser desuden ud til, at der mangler et sallingshorn...
Er der nogen der kan komme med et bud på, hvor man får fat i sådan et... eller evt. om der findes et firma, der kan lave det... måske med en ca. pris?

Min ven, pønser på, at montere et ekkolod.... er der nogen der ved om denne bådtype er med massiv glasfiberbund, eller noget skum/sandwich konstruktion?
For bare lige at vide om der evt. kan monteres indvendig transducer eller vi skal i gang med borekop, m.v.

På forhånd, tak for hjælpen.

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

En af mine gode venner har købt en Stortriss. Jeg... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det var en stående vitz tidligere, at sejlere når de ankom til an ny havn gik op til den nærmeste Bager for at købe brød, på posen kunne de så se hvilken by de var kommet til
Da vi i sin tid var på tilbage turen fra Oslo, lagde vi ind i Rødvig havn for natten, der var så en Bolværks matros der ville vide hvor vi kom fra. Min ven Poul sprang op på kajen med sin lille lommebog hvor der var kort i, og forklarede så at vi skam kom helt oppe fra Oslo og vi havde sejlet efter kortet i hans lommebog, han havde indtegnet ruten med en blyant streg. 
Detaileringsgraden på et kort er vel også mere nødvendig til at bestemme ankomststed end afgangssted.

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Skrevet af Håndværkeren på 02 feb 2010 03:06
Det var en stående vitz tidligere, at sejlere når de ankom til an ny havn gik op til den nærmeste Bager for at købe brød, på posen kunne de så se hvilken by de 

Det hedder wienerbrødsnavigering - men i dag så står der kun "Guldbageren" på¨standartposen, Så bliver det landkending efter krak - det lille oversigtskort først i krak.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Skrevet af Gerhard på 02 feb 2010 09:41
Detaileringsgraden på et kort er vel også mere nødvendig til at bestemme ankomststed end afgangssted.
Det var Fagforenings lomme bogen, jeg ved ikke om arbejdere der er medlem af en fagforening får dem mere, men så kan du sikkert forestille dig hvor precist en sådan navigering ville blive. Næh vores bådejer og ven var Kystskipper, så al navigering fik han lov at lave

Vi kaldte det for "Bagerposenavigation".... jeg hørte om det første gang, da jeg, engang først i 70´erne,  sejlede med min far og en af hans venner, i en stor sejljolle fra Bøjden til Falsled.... der gik vi en tur til bageren og vennen fortalte om Bagerposenavigation.

Grunden til at vi sejlede til Falsled... og iøvrigt tilbage igen til Bøjden var, at vi skulle hente ymerdrys 
På den tid, var det det bedste drys der kunne opdrives....

Senere sejlede vi en del sammen på ferier, vennens familie og vores.... og så gik turen altid til den nærmeste bager, så snart vi kom i havn!
Så talte vi igen om bagerposenavigation og ymerdrys.... men købte nu flest Napoleonskager og andet skumfyldt guf..... sikke tider

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også