peugeot 306 1,6 indstilling af tandrem

Hej

Nu er jeg ved at blive grå i toppen..
hvordan indstiller jeg tandremmen så den står korrekt.

Jeg har gjort følgende:

På krumtaphjulet sidder der et mærke og på blokken et lille mærke.
dem sætter jeg så de står ud hor hinanden..

På knast hjulet er der et hul som kan låses i blokken..

Når de 2 ting så er på plads , så sætter jeg remmen på efter forskrifterne..
drejer på krumtaphjulet med en skralde 2 omgange for at sikre mig at ventilerne ikke røre ved noget kriminelt..

Starter derefter bilen uden der sker en Ski.
Tændrørene gnister og den dufter lidt af benzin..

Was ist los

 Woodlike & Metal

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
har du undersøgt om mærkerne stadig passer, efter du har tørnet motoren 2 omgange????
hvilket du bør gøre
Det er vel ikke sådan, at du har fået knastakslen låst ½ omgang forkert?
(sådan at når den tænder på cyl 1, er ventilerne åbne)
Jeg plejer at sætte på mærkerne, inden jeg afmontere den gamle rem, så mærker jeg op på rem og hjul, i den "strame side af remmen" så laver jeg mærker på den nye rem, ved at tælle "tænder" på den gamle. (ja kald det bare livrem og seler)
Ellers prøv at spørg her
http://psaforum.dk/psa/phpBB2/
Hvis det er den model med en remstrammer fjeder, du udløser inden du spænder remstrammer hjulet , er der så ikke et hul i remhjulet/krumtaphjulet ca. kl 12.00 på 6-8mm, som passer ud for et hul i blokken ?
(På knasthjulet er der et hul ca. kl 07.00)

Hvis de passer og du kan dreje den på krumtaphjulet som du skriver, ja så burde den starte
Hej

Det er motortypen NFZ , jeg har stillet den... men der sker intet , den tænder og får føde.
Når bilen er helt kold ( fra feks: morgen af, så spruter den ganske kort og derefter sker der nada.
prøver jeg igen , ja så tørner motoren bare..

 Woodlike & Metal

Hej igen
Den må stå forkert (tænder ikke i rigtig rækkefølge)
Jeg har har uploadet et billede,fra en 205 manual- NFZ motor: http://peecee.dk/upload/view/222169
Hvis det er sådan en sag, så skal du låse krumtappen via et hul i motorblok flangen ind til et hul svinghjulet ,hvis det passer med hullet i knasten , så passer ventiler og tænding til den rigtige cylinder (hvis ellers dine tændledninger sidder rigtigt)
Annonce
Hej

Arne ..ja det hul har jeg kikket i , men jeg kan ikke se hvor det hul i startkransen er ? , der sidder en del not´er på startkransen
men jeg kan ikke se det hul som dornet skal siide i , der er ikke meget plads.

Der sidder dog et HAK på krumtaphjulet ligeledes på blokken ( dem kan jeg måske ikke regne med ?

MVH
Finn L

 Woodlike & Metal

Det burde være der ,prøv med en feks med en tynd skruetrækker og drej så langsomt på motoren

Jeg ved desværre ikke om hakket passer,men du kan evt. se det på ventilerne ( feks 1. cylinder) ,først åbner indsugnings ventilen,så kører stemlet op med lukkede ventiler,lige før top skal der komme en gnist på tændrøret,derefter kører stemplet ned herefter er udstødstødnings ventilen åben indtil stemplet er i top
vil det sige at når cylinder 1 er i top , så skal begge ventiler på cylinder 1 være lukkede når den så er på vej ned så åbner udstødningsventilen åbne ?

 Woodlike & Metal


Det er rigtigt ,der skal bare komme en gnist på tændrøret når den er i top, og begge ventiler på cylinderen er lukkede
( og på vej ned åbner udstødningsventilen.)

Fejlen kan være at gnisten kommer på feks. cylinder3,hvor den skulle komme på på cyl. 1

Det er en 4 takt motor ,den fungerer lidt kort fortalt sådan her:
1. Takt : Indsugning.
2. Takt : Kompression.
3. Takt : Arbejdsslag.
4. Takt : Udstødning.

Indsugning.
Stemplet står i top, bevæger sig mod bund, og indsugningsventilen åbnes.
Indsugningsventilen lukker ikke i samme øjeblik, som stemplet når bund,men først lidt senere, altså når stemplet er begyndt at gå opad igen.
Kompression
Når stemplet nu går opad, er begge ventiler lukkede, og trykket vil stige.
Forbrænding
Gnisten fra tændrøret vil få blandingen af luft og benzin til at ekslodere ,begge ventiler er lukkede, men når stemplet er på vej ned åbnes udstødningsventilen (ca 50-70% nede)
Udstødning
udstødningsventilen er åben indtil stemplet når toppen igen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis