Råd i bjælker langs endegavl

Hej

Jeg er ved at bygge et gammelt hus fra år 1894 om og har taget det gamle loft ned og nu kan jeg se at den bjælke der ligger langs endegavlen er rådden ca.1/3 af bjælkens brede hele vejen på tværs af huset. Kan man nøjes med af fjerne det rådne på siden og så behandle med noget mod råd og svamp og forstærke bjælken med frisk træ eller skal den skiftes?

Håber i kan hjælpe
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan godt nøjes med at kanthugge den , og efterfølgende behandle den samt forstærke, husk at styrke på det blivende træ måske er svækket en hel del, her efter over 110 år.

Men umiddelbart er det måske nemmere at skifte den.
ok tak for hurtigt svar
Gulvet på 1 sal er sømmet til bjælken så jeg ved ikke lige hvor nemt det er at skifte den.
Hvis jeg kanthugger den skal jeg så helt ind til det friske træ eller må der sidde lidt tilbage den sidder jo helt op af gavlen så der er ikke meget plads og hvad skal jeg behandle den med?
Er det ikke dækket af din forsikring?
Jeg har lige fået betalt, af forsikringen, for skiftning, af gulve i to rum, da der var råd i gulvstrøerne
Har du råd og svamp forsikring på huset, vil denne måske dække omkostningerne, så lige værd at tjekke.

Du skal hugge alt løst ved af, så du kommer ind til det friske træ så dette kan optage den behandling den får.

Jeg ville benytte boracol til det, men kan du sikkert ikke selv købe.

Alternativt ville en gori 22 være et alternativ, det vigtigste er at der er fungicid i det du behandler det med.
Forresten er der nogen der ved om de nye Eternit DE-flex todelt bølget rygning der er lavet af plast kan bruges sammen med de gamle der er lavet af Eternit?
Ja, hvis du skifter på begge sider, og lukker mellem dem i kippen med rygningskit.
Det lyder rigtig godt , jeg har bestemt mig for at skifte bjælkerne så kan jeg jo sove roligt om natte. Hehe

Tak
Hvis du har stoppet fugtbelastningen til den delvis rådne bjælke, og den er helt tørret ud, behøver egentlig ikke at fjerne det gamle råd, og du behøver ikke behandle den med fungicider og lignende. Du kan blot nøjes med forstærkning på den intakte side. Hvis du ikke har stoppet fugtbelastningen, er det ligegyldigt hvad du behandler den med, så vil der komme råd igen.

Venlig hilsen

Jens

Burde nok lige nævne, at dette ikke gælder såfremt det drejer sig om Ægte Hussvamp, så skal man gå grundigt til værks!

Venlig hilsen

Jens

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også