meget dug på forruden...! radiator ??

Hej
Jeg får en hel del dug på ruderne i disse dage - også når bilen er tør og jeg har kørt længe... jeg har mistænkt en utæt radiator/varmelegme som kilde til dette. Det er tænkeligt at den sender luft med fordampet vand direkte på forruden. Den er også begyndt at bruge en anelse vand. ca. 0,5 L de sidste 500 km.
Hvis det er den, kan kølertætner - det man fylder ned i ekspansionsbeholderen - løse problemet? Eller skal jeg skifte selve varme legemet.

Jeg skrotter sandsynligvis bilen om et år eller 2, så den skal ikke ofres alt for meget på... jeg har en anden primær bil.

Bilen er en Polo Classic 75 hk. 1998

Mange hilsner
Polite
 
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
KØlertætner kan stope din varme element det er bedst at skifte den.

www.husegracaninauto.com

www.husegracaninauto.com

Hvis varmeapperatet er utæt, vil de rikke kun kome damp ud, det vil sprøjte eller dryppe ud i bunden af bilen. Et hurtigt og billigt trick er, at tømme bilen for måtter - også i bagagerum, fjerne alle tæpper og puder og sprællerværk. Dernæst sætter du en el-varmeblæser ud i bilen, sætter den på mellemvarme, lukker vinduer og døre. Lad den stå 1/2 time. Nu slukke rdu for blæseren og lukker alle døre og bagklap op. Årsagen er, at den ekstreme kulde udendørs, får fugten inde lettere til at kondensere. I en alm. personbil gemmer der sig meget let 2- 2,5 liter vand i sæder og polstring. Når dine vinduer dugger under kørsel, så sæt ikke bare blæseren op på ruden, luk et vindue på klem ellers tvinger du fugten bagud i sædepolstring. Det er langfra al fugt der kan finde ud gennem den naturlige ventilation i bagagerummet.

 

Men hvor forsviner kølervæske hvis den ikke er utæt??????

www.husegracaninauto.com

Problemet var dug på forruden. Hvis der er en lækage, kan man trykmåle. en halv liter vand på 500 km kunne være en toppakn. ell. utæt dæksel. Er vi ikke enige om, at flere gange 0,5 liter ville være at observere i kabinen?

 

Har desværre et tilsvarende problem på min Mondeo.
Du kan, hvis du kender lugten af kølevæske, mærke denne duft, hvis du er opmærksom på den.
Det er ofte et helvede at komme ind til dette varmelegeme. Jeg har ikke nogen god erfaring med at tætne med kølertætning, men det er da et forsøg værd.

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Varm kølervædske lugter lidt i retning af karry.
Er du sikker på at du får frisk luft udefra til varmen.. Mange biler har det så man kan recirkulerer luften i kabinen for ikke at få for kold luft ind ude fra.. Men det dugger alle ruder, især forruden som du jo også "ånder" på.
Typisk er det en knap eller en "skyder" der er en pil over.. Pilen er et "U" der ligger ned..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Tak for mange og hurtige svar.
Jeg har ikke et større problem med kondens i bilen end normalt på denne årstid, men tak for din beskrivelse Uldal, det er fornuftigt at sikre en tør bil.
I min Polo kan luften kun komme udefra, luften kan ikke recirkuleres.
Ekspansionsbeholderen ertæt.
En toppakning kunne være en mulighed.. har igennem længere tid set et rødt område omkring toppakningen!
Jeg har ikke haft gulvtæppet oppe (pokkers besværligt og koldt i denne tid..) så jeg ved ikke om bunden er væd eller fugtig!
Det kan også være en utæt slangekobling - har jeg tænkt på - som lukker lidt vand ud som fordamper på radiatoren...!
Jeg har i flere af mine tidligere biler prøvet mange forskellige fejl med varme/kølesystemet, men aldrig et som dette.

Når blæseren kører og motoren bliver varm, så dugger forruden så jeg må sidde med en skraber for at kunne kigge ud

Mange hilsner
Polite
 
Jeg har set at der er (på nogle biler) et afløb under radiator hvis der kan komme vand og smeltesne ind.. hvis det er stoppet vil der altid ligge en lille sø der kan fordampe når det bliver varmt.. ved bare ikke om der er sådan et afløb på en polo.

Lidt ligesom de afløb der sidder inde i et alm. køleskab og leder kondensvand ud på bagsiden hvor det kan fordampe.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Det vil jeg gå ud og kigge på nu - det må kunne ses i Haynes bogen..
Jeg har iøvrigt fjernet sne fra luft indsugning, og der ligger hellere ikke vand ved pollenfiltre..!

Mange hilsner
Polite
 
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis