Rorombyning

Jeg skal til at prøve at lave mit ror om i forhåbningen på at det vil hjælpe med til bedre at kunne tøjle min båd.

Jeg havde tænkt mig at forsøge med denne "opskrift"

http://www.danskebaadejere.dk/Tips%20og%20Gode%20Raad/Skrog/Ror%20ombygning.aspx

Der er kun et par ting i vejen for at jeg ikke allerede er færdig og det er der jeg håber at der sidder nogle med noget mere erfaring end jeg selv.

Det skum som der bliver nævnt i artiklen hvad hedder det og hvor kan det skaffes samt    hvad for typer lim kan bruges til at hæfte skummet til rorpladen som er rustfri.

Jeg ved godt der står at skummet kan købes af en lokal bådbygger men jeg ved ikke om en sådan findes i nærheden af Hobro.

Hilsen Jens

69 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Jens.
Så må du da være nytilflytter til Hobro, for de har da haft et værft der støbte Hobro Joller i stor stil.
Nu skriver du ikke noget om grunden til at du vil igang med projektet, ud over at du vil kunne tøjle din båd. Er det når du sejler den har svært ved at holde retningen, kan det skyldes helt andre faktorer. Mange af de både der støbes i vore dage sejler jo lige godt sidelæns som fremad, her er det på grund af manglende dybde i kølen og undervands skrogets facon.
Men vil du begive dig ud i projektet så behøver du altså ikke bruge den dyre skum, du kan bruge en almindelig tyk flamingo plade. Hverken skummet eller flamingoen kan dog tåle polyester, det smelter når de to kommer i forbindelse med hinanden. Så det du gør er at beklæde flamingoen med malet lagen lærred.
Første skal du jo forme flamingoen, og du skal være meget precis at begge sider er fuldstændigt ens.Der er de bedst om du laver en skabelon du kan trækker ned af siden på roret. Flamingoen kan du lime til stålet med almindelig hvid skole lim, når du er tilfreds med faconnen skal du beklæde al flam. med lærred, det gør du ved at smørre en billig vandbaseret plastmaling på og klaske lærredet på medens malingen er våd. (Du har sikkert sådan en gammel rest stående.) Herefter skal det have mindst to lag plastmaling så du er sikker på at der er lukket ind til flam. så kan du begynde at støbe glasfiber på efter et døgns tid.
Det er dog ikke lige nu du kan lave noget sådant uden dørs, temperaturen skal op på mindst 21 + for at du kan få polyester til at arbejde rigtigt. Jeg ved godt at mange vil sige at de har støbt i 5 + grader, men så bliver resultatet også der efter.
Læg gerne billeder ind efterhånden som du får projektet i hus.

V.h.  Håndværkeren
håndværkeren?????

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej
Er det ikke mange år siden der blev lavet Hobro-joller?

Prøv at henvende dig til El-bo i Fårup (mellem Hobro og Randers)
De har hvad du skal bruge, og kan fræse skumpladerne til den ønskede fason...
Om de handler med private ved jeg dog ikke.
http://www.el-bo.dk/
mvh jens
Nåh jeg tænkte bare på, om du mener, man kunne bygge et styrehus af et par flamingokasser og en gammel pyamas.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Skrevet af lynæs på 30 jan 2010 20:17
Nåh jeg tænkte bare på, om du mener, man kunne bygge et styrehus af et par flamingokasser og en gammel pyamas.
Selvfølgelig kan du det Lynæs !
Men begrundelsen for mit forslag ligger i at vi på min gamle læreplads, på et tidspunkt byggede nogle store flåder af flamingo til en sandpumpnings firma. Det var de helt store flamingo klodser på 1 x 1,5 x 2 m. der blev sammensat og skåret i facon. Hvorefter de blev beklædet som jeg har beskrevet. Flåderne var 1 x 3 x 6 m. hvor der midt på blev monteret en rimeligt stor rør bærer.

Jeg har fulgt denne tråd med henblik på evt. at forbedre mit eget ror - men hvad med galvanisk tæring inde i "rorpakken"
Skrevet af fartilfire på 31 jan 2010 10:58
Jeg har fulgt denne tråd med henblik på evt. at forbedre mit eget ror - men hvad med galvanisk tæring inde i "rorpakken"
Hvis det bliver lavet rigtigt så der er totalt lukket til det indvendige ror, kan der ikke forekomme tæring !

Jeg siger mange tak hjælpen intil videre det skal siges at jeg aldrig har arbejdet med glasfiber men det skal prøves.

Grunden til at jeg vil lave rorpladen om er fordi at båden vender utrolig godt for motor men når den går for sejl kan den med fart over 3,5 knob ikke vende og gå op i vinden, den reagerer overhovedet ikke. Det hjælper selvfølgelig ikke at sejlene er meget slidt (hule) men de kommer også med tiden.

Jeg skal nok få taget billeder af projektet.

til je_ns (Jeg kender godt el-bo har boet i fårup, det er da nok rigtigt at de har matrialerne det vil jeg da finde ud af).

til håndværkeren (Tak for de gode råd det er nu rart at menesker som dig der har stor erfaring vil dele lidt ud. Det skulle vel ikke være sådan at du kender noget mere til den Hobro jolle du nævnte for jeg har aldirg hørt om den).



Jeg tager lige dit sidste spørgsmål først.
Hobro Jollen, Konstruktør Aa. Pedersen konst. år 1973.
Længde: 5,5 m. Brede: 1,82 m.  Dybgang: 0,38 m.

Og så til dit ror problem, som ikke vil hjælpe at støbe noget omkring hvis det er en motorsejler du sejler i. Det er rorfladen det er galt med, den er for lille til at styre båden for sejl alene, men hvis du får det forlænget foran rorstammen med 4-5 cm. så kan du tro den vil vende bedre end den gør nu. Og så skal du vænne dig til at bakke med fokken når du går over stag, lige inden du går over staget hiver du fokken så hårdt ind du kan. Så begynder du at vende over og lader vinden komme ind på "bagsiden" af fokken, du skal først fire ud når båden er ved at være ovre på den nye kurs. så er det om at få fokken halet ind til fortsat sejleds på den nye kurs.
Så enkelt kan det gøres også med hule sejl.
Der er yderligere 59 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også