Vaskemaskine og tørretumbler sammen?

Da jeg i dag skulle sætte min vaskemaskine og tørretumbler til igen fandt jeg ud af der ikke er alm 400v i dåsen med 5 ledninger? der er kun 0, fase og jord. Jeg undrede mig også over det hele var sat til de samme ledninger da jeg tog det fra! Men er der en risiko ved at have 1,5 kvadrat ledning når man bruger begge samtidig, så vil jeg da lige have lavet det om inden jeg afslutter grovkøkkenprojektet

En venlig hilsen Klaus

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kun den risiko at sikringen kan slå fra.
Nej, sikringen springer længe før.
Begge mask. kan ikke køre samtidigt. Men hvis du er igang så ville jeg trække en 5G1,5 frem til mask. Hvis du vælger at kører på det gamle, skal du være helt sikker på at det er den rigtige sikring der sidder i 10Amp. på 1,5. Så sker der IKKE noget, kun at sikringen springer nogle gange. JR
13Amp. er ikke til alt, fortrins til belysning og stikk. Ikke til varmeinst. og andet fast tilsluttet med ohmsk belastning. JR
Du kan læse på mærkepladerne hvor mange ampere hvert enkelt apperat bruger. Det er højt sansynligt mereend 10 A. Og alt efter varmeafledning i kablet så kan den klare en belastning på 15,5 A.
Men som nævnt før så ville jeg også trække en 5x1,5 og få apperaterne delt ud på 2 faser.
På mange maskiner står kun kW forbrug og muligvis størrelse på forsikring.

Jeg har kørt med vaaskemaskine og tumbler på en fase 13 A i mange år uden sprungne sikringer.
Med hensyn til at skifte fra 10A til 13A gælder følgende fra SIKs side:

Må man i gamle installationer udskifte 10A sikringerne med de nye 13A sikringer, som ofte bruges i de nye installationer?

Det er rigtigt, at der i nye installationer udført efter bestemmelserne i Stærkstrømsbekendtgørelsen, Elektriske installationer 1993, må anvendes sikringer med en mærkestrøm på 13A i stedet for, som tidligere, 10A sikringer.

I gamle installationer, som er udført efter de tidligere bestemmelser, kan der godt anvendes 13A sikringer. Men man skal sikre sig, at installationen opfylder bestemmelserne i Stærkstrøms-bekendtgørelsen, Elektriske installationer 1993. I den forbindelse skal man fx være opmærksom på, at der i gamle, faste installationer kan være ledninger med et tværsnit på kun 1 mm2, og det er ikke tilladt i nyere installationer.

Der er ingen skæringsdato eller krav om at det kun gælder for bestemte brugsgenstande så længe installationen er udført med 1,5 mm2.

KimK
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis