På min ejd. lå der en nærmest værdiløs, pivutæt gammel lade, da jeg overtog.
Den er på 7 x 14 m.
Det bærende viste sig at være OK.
Jeg fik støbt et gulv ud over det bestående meget ringe.
Der er kun få bærende stolper i væggene, hvorfor jeg måtte indsætte nogle flere, for at kunne fæstne den nye beklædning, indvendigt og udvendigt.
Væggene fik 20-25 cm isolering, som svarede til de store gamle stolper.
På taget var disse forfærdelige Undoline plader, som jeg troede var OK, men det var de slet ikke, opdagede jeg.
Af med dem, og nedenunder lå så et lag gammelt tagpap, som jeg lod være. Derefter lægtede jeg og lagde de meget forkætrede ståltrapezplader!
Inde under taget var der plads til 100-150 mm isolering.
Værkstedet er i princippet søjlefri, men da jeg har indsat 2 mezzaniner, er disse understøttet, dog uden at genere noget.
Jeg har ca. 4,5 m til kip, så jeg kan få en bil helt op på en lift.
Jeg rørte ikke noget ved fundamentet, ud fra en betragtning om, at når den havde kunnet stå på sine oprindelige fundamenter i 50 år, kunne den vel fortsætte!
Jeg har opnået et rigtig godt værksted med et glimrende indeklima, der om sommeren glimrer ved at være nogenlunde køligt pga dobbelttaget, det der kaldes et tropetag, hvis det handler om Land Rover. Om vinteren er det muligt at varme op og der holdes altid en vis grundopvarmning på helst 14 grader. Det er dog i fimbulvinteren vi har kæmpet med faldet helt ned til 11 grader, men så har jeg en stor brændeovn, som kan klare det sidste.
Ved orkanen 3/12 99 fik konstruktionen sin ilddåb. Den ligger helt frit for elementernes rasen og her i pastoratet havde vi iflg. vejrkortene regulær orkan. Jeg var lidt nysgerrig efter at fornemme, hvorledes den opførte sig og gik der over midt i det hele. Det var helt imponerende at stå der inde. Det knagede kun ganske lidt og kun nogle beskedne vibrationer var der at føle i træværket.
Portene har jeg selv lavet af 2 lag østenfiner, med 50 mm isolering imellem.
Krydsene i vinduer og dør er snyd, men er ellers de allerbilligste jeg kunne finde og fungerer 100% perfekt, uden tegn på nogen nedbrydning her 15 år efter.
Så en gammel, sørgelig lade kan altså komme til lidt ære og værdighed igen!