værksted i lade

Hej Jeg har søgt efter oplysninger om at lave værksted i en lade. Men har ikke kunnet finde noget. Jeg har mulighed for at lave et værksted i en lade. Skal man lave fundament? Og hvordan? Et bud et punktfundament som til et almindeligt skur Varmen er der sådan set styr på. En ting mindre at rode med=) Det er mere starten på værkstedet jeg bøvler lidt med. Håber i kan hjælpe. Det er altid godt med andres input. Altid noget man ikke har tænkt på. Mvh Koldborg

Så! Nu mangler vi bare det sidste. Brugbart udtryk på et hvert tidspunkt i et projekt.

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce


På min ejd. lå der en nærmest værdiløs, pivutæt gammel lade, da jeg overtog.
Den er på 7 x 14 m.
Det bærende viste sig at være OK.
Jeg fik støbt et gulv ud over det bestående meget ringe.
Der er kun få bærende stolper i væggene, hvorfor jeg måtte indsætte nogle flere, for at kunne fæstne den nye beklædning, indvendigt og udvendigt.
Væggene fik 20-25 cm isolering, som svarede til de store gamle stolper.
På taget var disse forfærdelige Undoline plader, som jeg troede var OK, men det var de slet ikke, opdagede jeg.
Af med dem, og nedenunder lå så et lag gammelt tagpap, som jeg lod være. Derefter lægtede jeg og lagde de meget forkætrede ståltrapezplader!
Inde under taget var der plads til 100-150 mm isolering.
Værkstedet er i princippet søjlefri, men da jeg har indsat 2 mezzaniner, er disse understøttet, dog uden at genere noget.
Jeg har ca. 4,5 m til kip, så jeg kan få en bil helt op på en lift.
Jeg rørte ikke noget ved fundamentet, ud fra en betragtning om, at når den havde kunnet stå på sine oprindelige fundamenter i 50 år, kunne den vel fortsætte!

Jeg har opnået et rigtig godt værksted med et glimrende indeklima, der om sommeren glimrer ved at være nogenlunde køligt pga dobbelttaget, det der kaldes et tropetag, hvis det handler om Land Rover. Om vinteren er det muligt at varme op og der holdes altid en vis grundopvarmning på helst 14 grader. Det er dog i fimbulvinteren vi har kæmpet med faldet helt ned til 11 grader, men så har jeg en stor brændeovn, som kan klare det sidste.

Ved orkanen 3/12 99 fik konstruktionen sin ilddåb. Den ligger helt frit for elementernes rasen og her i pastoratet havde vi iflg. vejrkortene regulær orkan. Jeg var lidt nysgerrig efter at fornemme, hvorledes den opførte sig og gik der over midt i det hele. Det var helt imponerende at stå der inde. Det knagede kun ganske lidt og kun nogle beskedne vibrationer var der at føle i træværket.

Portene har jeg selv lavet af 2 lag østenfiner, med 50 mm isolering imellem.
Krydsene i vinduer og dør er snyd, men er ellers de allerbilligste jeg kunne finde og fungerer 100% perfekt, uden tegn på nogen nedbrydning her 15 år efter.

Så en gammel, sørgelig lade kan altså komme til lidt ære og værdighed igen!


Med venlig hilsen
ktm

 

Skrevet af ktm på 28 jan 2010 13:13

Af med dem, og nedenunder lå så et lag gammelt tagpap, som jeg lod være. Derefter lægtede jeg og lagde de meget forkætrede ståltrapezplader!

Når nu det skal være stål plader, så er trapetz altså et godt valg...

Ser sku godt ud på laden...

Nå! du tog den til dig! Jeg kunne ikke nære mig!

Med venlig hilsen
ktm

 

Ja, så det godt....

Panplader / trapetz plader kunne jeg da selv finde på at benytte på et værksted / skur osv, de jeg faktisk syntes det kan være en flot tagbeklædning på den rettet bygning.
som ktm skriver, støbt gulv. og så kan du lave lofter af trolrekt med isolering over, så har du et godt værksted.
Ka´ du ikke lige kaste den underlige røde sag her over
så skal jeg nok lade være med at sagsøge dig fordi det ikke er min

ser ikke så slem ud

Dennis

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Dennis. Rød sag? Noget internt?
Jeg har nok ikke formuleret mig klart nok. Jeg har mulighed for at lave et værksted i den ene ende af en stor hal. jeg vil gerne have lagt gulv mm. Så der kan komme en eller anden form for isolering under. Det må da os give lidt ekstra varme.Så min tanke er at det er ligesom at sætte en pavillon op,men selv lave elementer. Den ene væg på hallen kan måske bruges til at fæstne værkstedets væg på. Der skal ret store vinduer i for at få en masse lys ind Jeg skal ikk lave bil osv. Kun trærarbejde, hobbyarbejde og ingen svejsning,så jeg skal ikk tænke, at gulvet skal kunne tåle svejsegnister osv.
Er der nogen der kender til et gratis og brugervenligt tegneprogram? Måske det er nemmere at forklare med en tegning=)

Så! Nu mangler vi bare det sidste. Brugbart udtryk på et hvert tidspunkt i et projekt.

Koldborg undskyld jeg ikke fik det adresseret korrekt til Ktm
men du må da indrømme at hans røde kasse af et værksted vil se bedre ud alle andre steder end hjemme hos ham selv

men du siger det skal være i den ene ende af en lade kan du bruge
den i hele bredden hvis du kan det, kan du da bare sætte nogle vinduer i de eksisterende vægge og en væg på tværs inde i laden
om der så skal være dør i indvendig væg eller en af de tre ydervægge må være op til dig med hensyn til gulv når du ikke
skal svejse og formentlig heller ikke vinkelsliber eller bænkslibemaskine da de alle giver gnister vil jeg foreslå
at du bruger strøer (gulvbjælker) på punktfundament og sørg
nu for at strøerne ligger tilstrækkelig tæt (og vandret) hvis du skal have værkstedsmaskiner ind senere hen da de er nogle tunge
bæster og hviler deres vægt på forholdsvis lille område

når du har lagt strøerne ud så sæt lige noget forholdsvis finmasket
metalnet op underneden fra så det holder rotter/mus fra at gnave
igennem derefter vindpap (altså imellem net og strøer) sættes op samtidig imellem strøer isolere du med rockwool/glasuld/eller alternative isoleringsmatriale min 100mm og helst 200mm og oven
på strøerne kan du bruge gulvspånplader eller som jeg fortrækker
rigtig trægulvplanker i en ordentlig kvalitet selv om det kun
evt. er fyrtræ og tag så lige at isolere væggene også der vil jeg
foreslå dig at bruge 2 x 100mm isolering forskudt så det overlapper
sideværts + op og ned så der ingen kuldebroer er og så bruge
90cm gibsplader så dine lodrette reglar sidder med 45cm afstand
og to lag gibs også forskudt husk nu at isolere over hovedet også

der er mange som vil mene at det med væggene er overkill men husk lige på at værktøjstavler/skabe og hylder kommer til at blive mere end fyldt op med tiden med værktøj og værktøj er altså allerhelvedes tungt med hensyn til ophængning skal du bruge et simpel men genial system som gør at du kan flytte rundt på hele molevitten ligeså tosset du har lyst til og brug for og det koster næsten ingenting at lave jeg kender kun navnet på engelsk men det bruges tit når køkkenoverskabe skal op det hedder FRENCH CLEAT SYSTEM og er genial i sin enkelthed

med hensyn til lys skal du sørge for at der er så mange lysstofrør
så muligt så du får en jævn belysning og de fås i 5000kelvin
som nogenlunde svare til daglys lys der ud over skal du have
separat punktbelysning ved alle dine arbejdsstationer (boremaskine osv) med hensyn til det at du skal kunne lave lidt af hvert som vi alle jo nærmest er tvunget til så overvej lige et rum til hvor du kan arbejde med noget der gnister og kan bruge en gasbrænder eller lignende hvis du skal bruge boremaskine i metal kan det også
blive meget varmt
men du snakker også om træarbejde nærmmere precist hvad
min nysgerighed blev lige vækket da ordet træ blev nævnt

og med hensyn til et tegne program så download sketsup fra
google det er rigtig godt og så er det gratis kan det blive bedre

håber  det hjalp dig men ellers spørg Koludabyg han ved en masse
om sådan noget med bygninger

mvh.
Dennis


You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Der skal jo nok være en bænksliber, da de fleste træværktøjer skal slibes engang imellem, men der kan jo bare monteres en tynd plade på gulvet under den, hvis der er risiko for at der bliver vold slebet. Men ved normal brug er der ikke nogle af de varme partikler, der stadig er varme når de når gulvet.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis