Pris for 1 KW varme. Gas, EL, fjernvarme, piller osv ???

Hey alle Går og skal renovere hytten (328m2) Pt har vi en gammel Steibel Eltron varmepumpe (luft til vand) fra 83. Men vil gerne have skiftet til en varmekilde med bedre virkningsgrad. Så jeg er lidt nysgerrig efter at vide hvor meget eller lidt man kan slippe afsted med at betale pr KW varme ved de forskellige varme kilder hviv vi antager af de fyr vi snakker om er max 3 år gamle (gas fyr, varmepumpe, piller fyr osv) Hvad koster det så med de forskellige varmekilder at hive 1 KW varme ud?

 Mvh Christian / Elektriker

Hey alle Går og skal renovere hytten (328m2) Pt... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Men for lige at vende tilbage til trådens emne. Man skal nok regne med stigende energipriser indenfor de næste 10 år, spørgsmålet er så om alle former for energi vil stige lige meget. Grønne afgifter på olie vil nok eksplodere. El til opvarmning har de også varslet med at det ikke er ønskeligt, så her kunne man også godt forestille sig en stigning.
Ja, men du kan da være 110% sikker på, at hvis prisen på olie, gas og EL stiger. Så stiger prisen på træpiller osv. også.

 Mvh Christian / Elektriker

Der var snak om ekstra afgift for folk med el-varme. Dette vil også ramme folk som har jordvarme og varmepumper.
Det er self. ikke vedtaget, men det viser jo hvilken retning det hele peger i.
Skrevet af Christian_83 på 29 jan 2010 12:34
Håndværkere, ja plus din "timeløn" for at skove det.
Timeløn ! Nu er jeg så heldig at jeg er "statsansat" så det skal jeg ikke bekymre mig om.

Skrevet af dreamer81 på 29 jan 2010 12:51
Men for lige at vende tilbage til trådens emne. Man skal nok regne med stigende energipriser indenfor de næste 10 år, spørgsmålet er så om alle former for energi vil stige lige meget. Grønne afgifter på olie vil nok eksplodere. El til opvarmning har de også varslet med at det ikke er ønskeligt, så her kunne man også godt forestille sig en stigning.

well nu vil jeg nok tænke lidt fremad omkring EL er uønskeligt !!
Vedvarende energi som Sol og vind laver EL, og disse former vinder frem ! så lur mig om vi ikke om nogle år vil se at man anbefaler EL da vi på det tidspunkt får EL fra vind og sol (og Akraft)
Gas og olie bliver nok mere uønsket (og mangelvare) og derfor stiger voldsomt i pris.

Træ, sol, vind som CO2 neutral energi vil blive fremtiden

NOTE: dette er kun udtryk for hvad jeg tror

Seti


**al hvad jeg skriver er egen erfaring eller hørt... der udstedes ingen garantier, men skrevet i bedste mening**

Annonce

Jeg kan kun give dig ret Seti i dine betragtninger om energi !
I Sønderborg er der en Skole der lige har fået opsat en Ny vindturbine af den type der rotere om sig selv. Ifølge Avisen skulle den støjmæssigt kun støje med 35 DB. og så skulle den kunne kører i fuld storm, der drejer dem vi har nu jo over i neutral stilling.

V.h.  Håndværkeren

Det er måske rigtig nok i teorien men ikke interessant i praksis. Hvis Olien stiger fra f.eks. 8,50 til 10,00 kr. literen så er det muligt at efterspørgslen og prisen på træpiller også stiger lidt - f.eks. fra 1.800 kr./ton til 1.900 kr./ton. Den relative prisstigning på hhv. olie og træpiller vil imidlertid være meget forskellig.
Udbuddet af f.eks. træpiller kan hurtigt sættes i vejret (og vil blive det!) hvis prisen stiger bare en smule. Det er langt fra det samme som gør sig gældene med olien. Der er derfor god mening i at forholde sig til de meget forskellige markeder når man skal vælge ny energiforsyning.

Det var lige hvad jeg havde på hjertet - står nemlig også selv midt i sådanne valg

Pris ved træpiller afhænger maget af hvor dyre piller du køber. Ved 1600 kr/ ton koster 1000 kWh 320 kr/virkningsgraden. Ved 2500 kr/ton bliver det 497 kr/virkningsgraden. Mange leverer den samme kvalitet pille til forskellige priser, hvor det dyreste er i 16 eller 25 kg sække og det billigste er afhentet i løs vægt. Der i mellem kommer bigbags, leveret blæst ind i små mængder (6 ton), leveret blæst ind i store mængder (12 ton) og leveret tippet af. Så er der også forskel i pris for forskellige mærker/kvaliteter. Men her er det lidt svært at sammenligne, da kvaliteten kan være svær at vurdere uden at prøve dem. Noget andet er at den kan ændre sig.

Jeg startede med at hente piller i løsvægt, da jeg kan hente dem kun km fra hvor jeg bor. Men senere fik jeg leveret i små sække fra et andet sted, da jeg kunne få den til samme pris. Men ved pillerne fra begge steder havde jeg problemer med slagger. Derefter købte jeg nogle dyere piller leveret i små sække, som ikke voldte problemer, men da gik jeg også fra 1600 kr/960kg ti 1900kr/960kg. Næste gang kunne jeg ikke få dem længere og måtte give 2200kr for nogle andre der også var ok. Nu køber jeg igen i løsvægt, der hvor jeg startede og nu er deres kvalitet ok, selv om den ikke var for 2 år siden. Jeg giver i dag 1812,5 kr/ton for en ok pille, som jeg selv henter i løsvægt.
Du skal nok ikke regne med den billigste pillepris du kan find, når du laver dit regnestykke. Men driftudgiften med piller bliver nok samme pris eller billiger end varmepumpe. Anskaffelsesprisen er langt billigere med piller. COP for varmepumper skal ses i sammenhæng med driftbetingelserne. Du skal bruge årsvirknigsgraden, for at kunne sammenligne og den er så også afhængig af nogle driftbetingelser, som pumpeproducenten ikke kan styre. F.eks. vil det være en fordel med gulvvarme eller meget store radiatorer. Jeg tror ikke du skal regne med en årsvirkningsgrad på meget mere end 3. Det er deromkring nogle af de dyre mærker angiver årsvirkninggraden for luft->vand eller vand->vand, hvor den er bedst på vand->vand. Men det er også de dyreste anlæg.
Jeg har selv overvejet varmepumpe, men det var luft->vand, da det nok kniber med at grunden er stor nok til jordvarme og terassen er lagt forrige år.
Hvis du har grunden til det og du planlægger at lave gulvarme i alle rum, så ville jeg overveje at ofre de 60-90.000 kr ekstra, vel vidende at driftudgifterne ikke bliver billigere end piller. Men så skal du heller ikke røre en finger mere. Det kan ikke undgåes at være en del arbejde med piller. Lige nu kan du jo også få tilskud til varmepumpe. 15.000kr for luft->vand og 20.000kr for vand->vand.

Jeg fortsætter nok med piller, men skifter nok til et mere moderne fyr.

mvh Hans
Så er der jo også korn. Det skulle være meget meget billigt at fyre med for tiden. Men det er så igen lidt mere arbejde end med billige piller, som er lidt mere arbejde end med dyre piller, som er lidt mere arbejde end med varmepumpe, som er lidt dyere i anskaffelse. Så der er nok ikke een løsning, der er den rigtige løsning for alle.

gratis varme------billig varme --------------------- middel pris -------------------dyr varme
håndværkeren--- meget arbejde----------------lidt arbejde--------------------ingen arbejde
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis