solceller til opladning

Hej

Er der nogle af jer der har erfaring med
 http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=6407&n=10

En solcelleoplader til bilbatteri.

MVH
Hansi
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
havde selv tængt på den men den giver ikke så mangen watt så du skal nok ikke forvente det helt stoer af den
Hvis solen skinner og den ikke er dækket af sne så vil den da smide lidt energi ind i batteriet. Det man måske kan undgå er at batteriet bliver så koldt at bilen ikke kan starte.
Hvis du har et fuldt opladet batteri stående så vil den da sikkert kunne vedligeholde det så det altid er på toppen, også i frost.
Hvis du har forbrug på batteriet vil der gå meget lang tid og mange solskinstimer før det er ladet op igen..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

12 Watt - maks, hvilket i praksis vil sige ca. 8 Watt om sommeren under bedste forhold - om vinteren kan du forvente ca. 1-2 Watt/h - lige godt og vel nok til nogle lysdioder....og lidt afhængig af alarm, kan den måske også undgå at batteri aflades - men at kalde den en lader er lige vel optimistisk...
Husk i øvrig på at den ikke lader op om natten - kun om dagen, og typisk kun i tidsrummet 11-14 om vinteren.
Nu skriver du ikke så meget om hvilket behov du gerne ser den skal kunne dække, men vær gerne skeptisk.
Min plan var at den skulle bruges enten til vedligeholdelse af batteri som trækker en låge i hønsehus, bygget sammen med en timer og en 12 v viskermotor.
Eller bruges til at lade/trække en blæser til hjemmelavet solpanel til opvarmning af luft.
At den kan lade et bilbatteri op til max. er at skyde over målet, men vedligeholdelse af et batteri hvor der ikke er stort forbrug må være bedere en ingenting.
Tak for besvarelserne, flere ønskes
Hansi
så er det ikke et bilbatteri du skal bruge uanset hvilken en af de to ting du vil bruge den til så kan du nøjes med et af de små
seks eller tolv volts batterier som der også bruges til R/C model i det vi kalder startboxen da den blæser du skal bruge kun behøves at være en fra en gammel Pc og kun er i brug når solen står på og din temp. kontrol siger at luften i rørene er varm nok
og din lågeåbner bruger heller ikke ret meget strøm hvis du bruger en stepmotor med stor udveksling over en styring
så dit solcellepanel behøves ikke at være ret stor
Dennis

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Annonce
UPS skrev 12Watt, men der er jo tale om sølle 1,2 Watt - om vinteren meget mindre - ned til 10% af maksimal værdien når det er godt - d.v.s. 0,1 Watt, eller ca. det samme som en lysdiode bruger ....

p.s. har selv solstrøms anlæg de sidste 4 år som levere ALT strøm til sommerhus, så jeg har førstehånds erfaring med solstrøm - derved ikke sagt jeg ved alt, men jeg har dog erfaringen fra et anlæg som er vokset fra 150 Watt til 300 Watt - den bedste effekt udnyttelse får du hvis du helt kan undvære batteriet, som med solvarmen på luft basis

se evt. på kerychips hjemmeside her findes paneller på ca. 7 watt til omkring 400 kr - d.v.s. ca. 6 gange støre effekt for den dobelte pris.
Nå, nu købte jeg den og må indrømme at det nok ikke er det helt store jeg skal forvente. Måske der skulle sættes flere sammen, men så kan jeg ligeså godt købe en stor, som kan trække en blæser.

Det ender nok med den bliver koblet til et batteri til at trække en låge i hønsehuset. Så kan den give batteriet lidt strøm når solen er på. Motoren i lågen regner jeg med tage en fra rudehejs fra en bil. Der en rimelig udveksling på og så kan solcellen oplade det den kan.

Hansi
sjovt projet
Sørg for at placere solpanelet tæt på batteriet - undgå dårlige samlinger i ledninger (hvis det er nødvendigt bør du lodde dem)
Placer solpanelet så det har retning mod syd og helst i en vinkel mellme 70-35 grader uden mulighed for at få skygge fra træer m.m. - d.v.s. at det fanger solen lige på - (70 grader om vinteren mens 35 grader om sommeren) placeringen har stor betydning for hvor meget energi du kan forvente at få ud.
p.s. bilbatterier kan ikke tåle at aflade helt - kontroller jævnligt og sørg altid for at spændingen er over 11.5 volt
Drop en "oplade" elektronik, da dit solpanel ikke kan levere "for meget" - herved går energien ikke tabt i elektronikken.
Som jeg havde tænkt mig at lave det, så bliver solcellen sat umiddelbart uden for batteriet, så der ikke er formeget tab i lange ledninger.
Jeg vil heller ikke lave noget elektronik vedr. opladning af samme årsag som NielsChr beskriver.

Der i mod er min udfordring at lave et 12v. timer, så jeg kan programere låget til at åbne og lukke. Måske det bliver et skumringsrelæ, men fås de i 12 volt?

Hansi
p.s. vær særlig opmærksom på strømforbruget på din "styre" elektronik - da den køre konstant (24/7/365) ....husk at dit "sol panel" kun levere akurat nok strøm til en lysdiode når solen står på om vinteren og om sommeren kan du få lidt flere til at lyse..men kun mens solen skinner - skal du have overskud til opladning giver det derfor udfordringer for tomgangs forbruget.
Styre elektronik bør derfor udføres som digital teknik baseret på amtel eller pic micro controllere - disse har er ekstremt lavt strømforbrug - specielt hvis de benytter den interne ocsillator.
Alt i alt er du nok bedre stillet ved at købe et panel på 25-30 Watt da det vil være mere realistisk med dit projekt - specielt da du både planlægger et tomgangs forbrug (ur) og et effekt forbrug (motor) - selv med 30 watt panel skal du stadig holde tomgangs forbruges lavt.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis