solceller til opladning

Hej

Er der nogle af jer der har erfaring med
 http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=6407&n=10

En solcelleoplader til bilbatteri.

MVH
Hansi
Hej Er der nogle af jer der har erfaring med... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nu bliver det noget kompliceret. Jeg har et stor traktorbatteri, så det kan holde strøm i rimeligt lang tid. At solcellerne kun giver lidt er bedere end ingen ting.
Jeg regner med at skal have batteriet ladet på en gang i mellem. Så jeg tager det bare med ind og giver en gang strøm med lynladeren efter behov.

Hvis jeg anvender en 12 v. skumringsrelæ, håber jeg det ikke bruger ret meget tomgangsforbrug. Måske en 12v timer er mere økonomisk??
Hansi
næ, men den er lidt dyrt syntes jeg, du kan bygge minimum et 30 watts solpanel (1-2ampere / time) for de penge, men så skal du selvfølgeligt også lave en overladnings sikring.

Den kan sikkert godt holde batteriet lidt oppe, men omvendt, en solfyldt sommerdag yder det måske maks. 1 ampere. Her om vinteren, tæt på nul. Det er nærmest intet i en bil.

mvh

Jeg kombinerer elbil og solceller, det giver en god transport løsning

http://techmind.dk/elbil/
http://techmind.dk/nettilsluttet-solcelleanlaeg/

Jo større batteri - jo større tomgangstab over tid

Det "solcellepanel" fra HN kan ikke holde et ret stort batteri i live - du skal gå efter noget mindre - et lithium batteri f.eks.

Din hønsehus automatik bør du lave sådan at klappen falder ved et let træk i en "udløser" men skal hæves af en motor - hvis der ikke er meget støm er det værste der kan ske at hønsene ikke kommer ud. En mini rulletrappe (uden motor) op til foderet forbundet med en dynamo giver dig den sidste strøm du behøver til at holde systemet kørende.
He, he den var god med rulletrappen, men jeg tager den skam alvorlig. Hønsene skal jo også røre sig.

Jeg må indrømme at det solpanel nok er årets første fejlkøb. Jeg sætter det op alligevel.

Jeg har idag modtaget en mail fra kerychip. dk. De har været så venlige at lave en list over det jeg skal bruge. Endvidere så vil de også lave et diagram til mig. Ialt små 500 kr. Jeg tror det bliver løsningen. Se nedenfor:

12V Lysrelæ ST306
DKK.180,00
MICRO SWITCHE M/ ARM
DKK.57,50
Relæ SCHRACK 24V 16A
DKK.45,00
Relæ OMRON G2R-1-12V 1SK 10A
DKK.24,00
Diode 1N4007
DKK.4,00
KRONEMUFFE RÆKKE 12 x 2,5mm2
DKK.14,00

Hulprint Euro 160x100 mm
1
DKK 31,25
Printklemmerække
6
DKK 30,00

Varer ialt: DKK.385,75

Forsendelse Post Danmark: 82,00 kr

I alt: 467,75 kr inkl moms og forsendelse
Hansi
ja lav projektet, med eller uden sol - selve ideen er da sjov, og hvis først lugen virker som den skal kan du altid udvide med et "rigtigt" solpanel - til den tid vil du også have mulighed for at måle dit forbrug og derved bedre ramme rigtigt m.h.t. solpanel størrelse
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis