Tips til udlægning af underlag for sundolit plader

Jeg skal have lagt nogen sundolit plader som isolering før jeg støber nyt betongulv. I den forbindelse, så jeg anbefaling herinde, som anbefalede at lægge et tyndt lag leca nødder (3 cm) over på den vibrerede og afrettede bund. Fordelen ved det skullde være, at det er nemmere at afrette end stabil grus. 

Jeg vil derfor høre om laget af leca nødder ligeledes skal vibreres eller om man "bare" afretter det og lægger sundolitpladerne ovenpå.

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan ikke vibrere lecanødder uden at de flytter sig et andet sted hen. Du afretter og lægger som du selv foreslår.
Grunden til at det blir anbefalet at udligge lecanødder er at det:
1. virker som et drænlag, hvis der skulle stige regn eller grundvand op.
 2. som et ekstra lag isolering.

Jeg ville efter at jeg havde lagt et tyndt lag leca ud, hælde det over med cement blandet i vand (tyndt, bare så nødderne lige kan binde sammen), rette det op og lade det hærde... så har du alligevel en stabil overflade at ligge din gulvisolering på.

m.v.h.

/Jesper
Når du har lagt lecanødder ud og rettet det let til giver det sig selv når man begynder at ligge sundolit,det er nemt at rykke lidt på sundoliten så man får det til at ligge plant.
jeg ville ikke blande cement i.

Tømreren

God Håndværker

 

alt i Tømrer/snedker arbejde

Jeg ville da heller ikke blande cement i lecaén, det er der slet ingen grund til, det er super nemt at rette isolering op når det er på leca.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis