Måling af temperatur i varmesystem, trådløst.

I forbindelse med energirenovering vil jeg gerne installere temperaturmålere forskellige steder. Både til at måle vandtemperaturer, lufttemperaturer og varmelager temperatur. Jeg vil kunne lagre temperaturen automatisk, historisk som en log, så jeg senere kan gå tilbage og se data/grafer, og også lade den indgå til styring af systemet (f.eks. gulvvarme temperatur, solfanger ind/ud mm). Der findes systemer allerede som fungerer via WiFi og en eksisterende router. Det giver mening for mig, men der er nogle krav til

Pris pr føler/sender
Holdbarhed (nogle af dem skal placeres steder som ikke er særligt tilgængelige)
Batteri levetid (eller kører de på strøm fra nettet, eller begge dele)
Kræves der en slags basestation, eller kan det køres direkte over netværk?
Duer det til Mac, eller det en speciel produktspecific protokol der anvendes som f.eks. kræver Windows software?
Skal en computer køre konstant for at overvåge det, eller kan modulerne uploade direkte til en web server f.eks., eller sende det som email eller lign?

Måling af elproduktion (solceller) foregår via inverter, som har noget indbygget forbrug/produktion styring og måling.

Hvis jeg også have kunne måle flow, på f.eks. varmt vand eller fjernvarme ind/ud, havde det været flot, men det tror jeg bliver for dyrt og kompliceret.

Til sidst skulle det gerne ende med at give mig overblik over hvor meget energi jeg forbruger og producerer.

Hvis der er nogle der har erfaringer med hvordan det kan laves på en fleksibel og smart måde, uden det bliver for kompliceret og/eller dyrt, så hører jeg meget gerne!

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Brunata har en trådløsl løsning til logning af temperaturer og luftfugtighed, men den er formentlig temmelig pebret hvis det blot drejer sig om at opsamle nogle temperaturer, men prøv at kontakte dem.

Hilsen
Allan
mener at ku huske at kamstrup har lavet en varme måler som kan ses på pc via netværket søg på www.kamstrup.dk
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis