fugtighedssensor

Vi skal have tilføjet en fugtighedssensor/hygrostat til ventilatoren, så den selv starter/stopper efter hvor fugtigt der er.
Den nuværende tænd-sluk kontakt til ventilatoren afbryder fasen til ventilatoren, men fugtsensoren skal også have en nul forsyning.

Eftersom ventilatoren sidder et godt stykke væk fra placeringen af tænd-sluk kontakten og hvor fugtsensoren skal placeres kommer spørgsmålet:

Nul kan vel i princippet blive taget fra hvilket som helst sted i huset?


 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du med nul mener jord forbindelse, kan det være lige meget hvor den tages, vil jeg mene.
Så tror jeg de skal følges ad, d.v.s. at 0 og + skal komme fra samme sted.
Hvis jeg forstår det rigtigt så har du nu en ventilator som du kan starte fra afbryderen. I afbryderen er der en fase som går videre ud af mellemledningen og op til udtaget hvori din ventilator er monteret.
Umiddelbart så burde der være en nul i det udtag hvor at ventilatoren er forbundet. Den kan ikke køre på en fase alene. Og det er vel 230 volt vi snakker om?
Det er vel det samme princip som til en lampe. En lampe er monteret i et udtag hvori der er en mellemledning fra afbryderen samt en nul.

Og hvis der er en nul i dit udta, hvilket jeg vil mene der er, så kan du bare montere den og så lade mellemledningen få konstant fase.
ahr...
Jeg har misforstået det helt. Jeg troede at I ville sætte en ventilator på med en hygrostat. Sorry. Umiddelbart kan du tage en nul fra den nærmeste stikkontakt, men det vil nok være at foretrække at den stammer fra samme gruppeafbryder som den fase du har gående til afbryderen.
Annonce
Hvorfor ikke bruge en ventilator med indbygget fugtsensor, en løs fugtcensor er nok dyre end en ventilatot med den indbygget.

Køb ikke ventilator med fugt og tidscensor, hos Harald skrald de dur ikke.
Jeg har lige købt en, enten kørte den ikke , eller også kørte hele tiden.

Så købte jeg en DUKA, fugt og tids styret, den virker bare perfect (350 kr. i XL )
Det er en stor ventilator, og den sidder ikke hvor den skal suge luften fra.

Heldigvis sidder kontakten i det rum den skal suge luft fra, så en fugtsensor burde være lige til at installere.


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis