kender nogen denne motor

Jeg er ved at handle om en sejlbåd med en defekt motor,en "volvo MB 2/50 S"motoren er benzindrevet.Jeg har ikke set selve båden endnu da den ligger i den anden ende af landet.
Min plan med båden er enten at renovere motoren,hvis det kan betale sig,eller også skaffe en brugt dielsel volvo 9-15 hk for så at genbruge gear og drev.Men efter at at have snakket med nogle sejlervenner på havnen er jeg kommet i tvivl om motoren har gear og drev.Nogle mener at motoren er en slags indenbords påhængsmotor der sider i en gummimembran igennem skroget,og at det er en licensbygget honda motor.Der skulle sejle nogle Ylvaer rundt med denne motor.
Jeg håber at der er nogen kan fortælle mig lidt mere om mysteriet.

MVH Kurt V
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når du mener at nogle Ylvaer har denne motor så kig forbi www.ylva.dk

Venligst

MVH Njord
Det du fortæller om motoren er helt rigtigt.
Jeg havde selv en sådan motor i min Nordborg
den fik defekt vandpumpe. Motoren gik faktisk
godt, men jeg kunne ikke opdrive en ny pumpe hverken i Danmark - Sverige - eller Norge.
Så den blev udskiftet.
Prøv at kigge på cg-marine.dk
Hvis du kommer til at mangle en instruktionsbog til den motor så send en mail
jeg har en liggende.

Mvh
Christian Winther

Winther
Kunne pumpen ikke erstattes med en anden ekstern pumpe ??

Bare en tanke !

Venligst Njord smile

MVH Njord
Jeg har også den omtalte motor i min båd.
Motoren er ganske rigtig en blanding af Volvo og Honda. Volvo har leveret S-drevet, og Motorhovedet stammer fra en Honda påhængsmotor. Motoren fungerer vel fint nok, og har en meget behagelig motorgang....betydelig bedre end feks en Vire motor. Honda motoren er 2 cylindret og 4-takt, og siger ikke meget under normal drift.
Desværre er det ikke alle reservedele som er lige lette at få fat i, men hos C&G marine gør de et pænt stykke arbejde for at skaffe reservedele til motorene.
Selve motoren vejer kun 29 kg, og det er komplet med S-drev. Den er også let at hive ud og ind i båden, og den har den store fordel, at den ligger i en stor O-rings pakning, som ikke er kritisk på samme måde som andre S-drevs motore, som benytter sig af et mebran system, som skal udskiftes hver 7. år....Dette kan let koste mellem 5-6000 kr.... Disse problemer har man ikke med MB2/50 motoren.

Spørgsmålet er så om du er tilfreds med de ca. 7 HK som motoren leverer. Man kan godt mærke hvis man skal mod vind og bølger....så får den lidt åndenød.

Alternativet er jo desværer en langt mere kostbar dieselmotor, eller en påhængsmotor på hæggen.....

mvh HH
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis