Gulvvarme i hobbyrum, el eller vand?

Jeg inddrager garagen til hobbyrum, den er aligevel for lille til bilen. Her er der mulighed for 100 mm isolering oven på betongulvet(ikke mere ellers bliver der for lavt til loftet). Der skal 100 mm isolering i væg og loft, der selvklart skal røre hinanden hele vejen rundt. Garaporten lukkes af med en trævæg med et vindue i. Jeg har reddet mig noget lækker plankegulv, men det bliver en kenne forkoldt hvis der ikke bliver varmet op(især i disse dage). Men, gulvvarmen, - el, kan det godt lægges under træ? eller skal det være rør, og hvis det skal være rør(slanger), kan man så ikke lægge dem i noget "flapværk", "vinger" som kan sprede varmen?

Jordvarme, ibrugtaget oktober 2009, har allerede i 2010 vist 60% billigere varme, - det er INDEN brinen har sat sig.

Opdatering: efter to meget kolde vintre, - må jeg konstatere at det virkelig var pengene værd, - fra at have brugt for kr. 24.000 i olie over milde vintre, - har jeg nu kun brugt for kr. 10.000 i el/år..... den kan vist ikke stikkes, kan den?

Opdatering: 2014, har været et mildt år på mange måder, også for jordvarme folket :) - således har vi kun brugt for kr. 8.300.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
HA HA HA i noget Flapværk, tak for en dejlig griner !
Jeg tror du skal droppe ideen med varme i gulvet, af den grund at et rigtigt trægulv aldrig bliver gennem koldt hvis der bare er noget isolering under og varme i rummet. Sådan et rigtigt plankegulv skal jo lægges på strøer og det ville passe fint med at du lægger dem med de ca. 60 cm. brede en isolerings bats har. Nu har du jo ikke lige skrevet hvad slags Hobbyrum du vil lave  men det er da i de færreste hobbyrum man fiser rundt i strømpe sokker !!!

V.h.  Håndværkeren
Hej Håndværker,

Du er godt nok hurtig, men ser du, det er vist ikke lovligt at indrette "den slags" hobbyrum i en nedlagt garage med for lavt til loftet, vel?

Men, gulvvarmen er nødvendig, for når "høvlbænken" er sat på sin plads, er der ikke meget plads til radiatorer af nogen art, - så, igen, derfor!

Så, hvilken form for gulvvarme vil du anbefale, nu du ved lidt mere

Jordvarme, ibrugtaget oktober 2009, har allerede i 2010 vist 60% billigere varme, - det er INDEN brinen har sat sig.

Opdatering: efter to meget kolde vintre, - må jeg konstatere at det virkelig var pengene værd, - fra at have brugt for kr. 24.000 i olie over milde vintre, - har jeg nu kun brugt for kr. 10.000 i el/år..... den kan vist ikke stikkes, kan den?

Opdatering: 2014, har været et mildt år på mange måder, også for jordvarme folket :) - således har vi kun brugt for kr. 8.300.
Jeg ved faktisk ikke hvad der er billigst i brug, men hvis du i forvejen har et vandbåret varmesystem i huset, ville det nok være mest nærliggende at bruge det. Problemet er så bare at du ikke har dybde nok i gulvet til at lave det som en beton masse der opvarmes, men vel nærmest må lægge rørene direkte på isoleringen så gulvbrædderne faktisk ligge en cm. over dem.
Hvad du måske ikke lige ved er at en radiator ikke behøver sidde ved gulvet, den kan rent faktisk også sidde ved loftet. og stadig varme rummet op.
Sådan Je__ns :-)

Jeg vidste at jeg havde set noget med "flapværk" et eller andet sted.
Så - bliver det gulvvarme.

TAK.

mvh
Teis

Jordvarme, ibrugtaget oktober 2009, har allerede i 2010 vist 60% billigere varme, - det er INDEN brinen har sat sig.

Opdatering: efter to meget kolde vintre, - må jeg konstatere at det virkelig var pengene værd, - fra at have brugt for kr. 24.000 i olie over milde vintre, - har jeg nu kun brugt for kr. 10.000 i el/år..... den kan vist ikke stikkes, kan den?

Opdatering: 2014, har været et mildt år på mange måder, også for jordvarme folket :) - således har vi kun brugt for kr. 8.300.

Så har jeg været på "inder-jagt" og fundet noget der hedder Roth, en aluminiumsplade der skulle være selvbærende på 600x500 VVS-nr.: 339231065. Der er to riller i den, som passer med, at en flex-slange siger at der går ca. fire meter pr. m2.

Nu spørger jeg så:
1. jeg kan ikke finde vendeplader til denne, er det fordi der ikke bruges vendeplader til alu.?
2. Slangen jeg har fundet, og tror passer har VVS-nr.: 087208720, er det den rigtige?
3. Vil der være plads mellem pladerne til at fastgøre brædderne?

/Teis

Jordvarme, ibrugtaget oktober 2009, har allerede i 2010 vist 60% billigere varme, - det er INDEN brinen har sat sig.

Opdatering: efter to meget kolde vintre, - må jeg konstatere at det virkelig var pengene værd, - fra at have brugt for kr. 24.000 i olie over milde vintre, - har jeg nu kun brugt for kr. 10.000 i el/år..... den kan vist ikke stikkes, kan den?

Opdatering: 2014, har været et mildt år på mange måder, også for jordvarme folket :) - således har vi kun brugt for kr. 8.300.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis