Spånsuger - Woodstar eller selekta..?

Hej

Jeg er på udkig efter spånsuger i den billigere ende.
Harald Nyborg har pt. ok priser på en Woodstar DC 12 og en Selekta ?
Er der nogen der kender disse..? og som i så fald vil give deres erfaringer..

Lidt data:
Woodstar 550 W, 1125 m3/H
Selekta 750 W, 850 M3/H

Umiddelbart forstyrre effekt opgivelserne sammenlignet med luftgennemstrømning mig en del.. burde, med mindre Selekta'en smider en masse energi ud til ingen verdens nytte.

Metabo laver også en i den billigere ende, men der er luftgennemstrømningen nede på 825 m3/H

Mange hilsner
Polite
 
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja umidelbart hænger det jo slet ikke sammen...
Det kunne jo eks. ligge i udblæsningsfiltret, hvis det er meget åbent, vil den give større luft-floow (og dårligere filtrering af støv)
Målemetode kunne også spille ind, med eller uden sugeslange, og eller med og uden filter.


Ja... målemetoden er der sikkert ingen standard på!!
Har googlet Woodstar lidt, og de laver vist en større serie af sugere mv. og nogenlunde samme system som Metabo/Electra Beckum.

Mange hilsner
Polite
 
jeg har en prof,kun brugt meget lidt af pensionist til salg.vh p.hansen.86931390
At angive luftgennemstrømningen alene er lidt som at sælge elastik i metermål. Den eneste måde man for alvor kan sammenligne de forskellige modeller er hvis man har udsugningskarakteristikken(tryk som funktion af luftstrøm)
http://www.governair.com/TechNotes/...curves.htm

Det nytter jo ikke noget at ha en høj gennemstrømning hvis den falder drastisk så snart der bliver tilsluttet f.eks. en bordrundsav og luftmodstanden stiger.
Og hvor meget vejer blæseren?
Jeg har en god gammel spånsuger med blæserhjul i tungt støbejern. Den kan sagtens holde til knaldene, hvis man kommer til at suge et par træklodser med op.
Jeg kan forestille mig at de billigere modeller har et blæserhjul i aluminiumsblik, der let bliver skævt og krøllet.

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Annonce
Den type spørgeren henviser til, er af cyklontypen, og her mener jeg ikke blæser-hjulet, er i kontakt med sugemediet...
Okay, nu købte jeg så Woodstaren.. den er ikke overbevisende i suge effekt, men det kan godt lade sig gøre. Skal dog have monteret en mere fleksibel slange..
Fordelen er, at den kan rumme 80 L spåner modsat min lille værkstedstøvsuger på 8L så det nedsætter hyppigheden af tømninger - men overbevisende er den ikke.
Gav blot 895,- for den på tilbud HN så det er ok synes jeg.
Der er iøvrigt nogle barriere indbygget så den ikke kan suge store klodser op, og så vidt jeg kan se, er møllehjulet af ABS plast.
Den virker iøvrigt som et okay produkt - sammenholdt med prisen.
Flere nethandlere ville have fra 1495,- 2195,- (på deres særlig tilbud priser) og deres vejledende priser gik fra 2195 - 3295.
Er det ikke bare grinagtigt med de prissætninger i dag

Mange hilsner
Polite
 
Jo, spånerne kører gennem møllen, også i sugere af cyklon-typen. Min er også af cyklon-typen.
Luften suges gennem centrifugalblæseren, ind i det runde kammer, hvorden roterende luftstrøm slynger faste partikler ud til siden, hvor de falder til bunds, mens den renere luft presses opad og ud gennem filterposen.
En stor cyklon på en møbelfabrik f.eks. virker på samme måde bortset fra, at her mangler filterposen i toppen.
Derimod har du ret i, at en almindelig Nilfisk ikke suger skidtet gennem møllen. Men det gør f.eks. en Kirby.

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
I dag fik jeg prøvet Woodstar af med min tykkelseshøvl, og det fungerede perfekt - den sugede bedre end den tidligere anordning med en Nilfisk hobbys støvsuger, og så kunne jeg kører med høvlen i en time uden at skulle tømme pose
Så til hobby synes jeg den er ok..

Mange hilsner
Polite
 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis