Svævende bordplade til køkken

Jeg vil gerne lave en svævende bordplade, der skal være fortsættelsen på et køkkenbord der står på tværs i et rum. Formålet er at få et let og luftigt design. I TV2's go'morgen studie har de noget der ligner det jeg gerne vil lave - dog syntes jeg at det er for klodset pga. tykkelsen - jeg forestiller mig at komme ned på en tykkelse på 3-4 cm.

Er der nogen der har prøvet at lave denne løsning eller er der nogen der har forslag til løsninger/materialer til at gøre bordpladen stiv over en frithængene længde over ca. 1,5m. så der kan sidde tre på hver side. Se eksempel nedenfor.

Jeg forestiller mig selv en løsning med et stålstativ der går gennem de køkkenelementer der står før den svævende plade. Stålstativet skal være fastgjort i væg/gulv for at undgå at konstruktionen vipper. Dimmensionerne på konstruktionen er jeg i tvivl om. En vel-voksen mand på ca. 100 kg. skal kunne sætte sig på enden af pladens frie del uden der bliver synlig nedbøjning.

På forhånd tak

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så kan du ikke klare dig med en tykkelse på et par centimeter eller tre, der skal væsntligt mere til ! Jeg vil tro at et par 8 cm. brede 0,5 cm. fladjern kan klare det hvis det er svejset sideværts støtter på.

V.h.  Håndværkeren
Prøv at se på nogle hulprofil 25x15x1,5mm (sanistål katalog s 56).
Men du skal have mulighed for at svejse rammen.
Rammen laves med 3 stiverer på langs og på enden sættes en tværstiver, og pr. 300mm sættes tværstiver under det frie spænd og den sidste stiver lidt inden for den første understøtning.

Profilerne lægges så de er 15mm høje, og der bores huller til fast skruening midt mellem tværstiverne.

Rammen skal sidde 100-150mm inde under kanten af bordpladen.

Dette sammen med en minimum 30mm limtræsplade, vil jeg mene skulle gøre det

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Tak til FWM

Er der et sted på nettet hvor jeg kan se hvad de forskellige profiler kan belastes med?

Jeg har også set på denne:

U-PROFIL 25/25/25/3 MM Sani nr. 569491 Fælles nr. 1102101550 EAN nr. Udskriv varedetaljer Billeder Egenskaber Bredde 25 mm Højde 25 mm Godstykkelse 3,0 mm Vægt 1,48 kg/m Længde, ca. 6,05 Meter/lgd. Direkte søgeord UPR253 Længde 6000 mm Målenormer - Kvalitet S235JR

Udført i samme rammekonstruktion som foreslået og til at lægge ned i en 35mm bordplade fra undersiden i savsnittet fra en rundsav + lidt fræsning - så vil pladen kun syne af 35mm set fra siden
Jeg kender ikke beregningsmetoder...
Men en u profil på 25 x 25 mm er ikke særlig stiv, da slet ikke med et udhæng på 1,5 m
Bordpladen skal vel også kunne holde til hvis der er en som sætter sig på den?
Annonce
På det billede du har vist er der placeret et bordben under "midten" af pladen. Dette er en fornuftig idé, da en "udkraget" bordplade med 100+ kg og egenvægt i yderbelastningen, bliver tilnærmelsesvis umulig at udføre på en pæn måde. Dimensionerne vil blive så store at det nærmest er løgn.

Problemet er at det jo ikke er styrken på bordpladen der er interessant, men udbøjningen på denne, da det ikke er smart, hvis bordpladen "dykker" 5 cm. når man sidder ved den.

Jeg vil ikke sige det ikke kan lade sig gøre, men et held og lykke er nok på sin plads....

Ville det egentlig være et problem at placere 1 bordben under midten af bordplade i yderste position?
Der er ikke noget ben - jeg har set bordet en del gange på TV.

Det er studieværtens ben og en af buerne fra vægen der kunne ligne et ben.

Det er jo netop det umiddelbart umulige der er udfordringen - og hvis det kan lykkedes vil det se fantastisk godt ud.
Måske kan du gå op i en 50x50x3 profil og lægge 6 af dem under pladen. Det vil ikke ses i normalt brug at der stikker 25mm ud under pladen når de sidder et stykke inde.
Men lav et forsøg inden, stil dig på en plade på enden af 6 længder profil med en buk 1.5m inde og få en til at måle hvor meget de bøjer af.
Jeg vil mene at du i hvert fald skal op i 3mm godstykkelse.
Skrevet af Håndværkeren på 26 jan 2010 16:17
Så kan du ikke klare dig med en tykkelse på et par centimeter eller tre, der skal væsntligt mere til ! Jeg vil tro at et par 8 cm. brede 0,5 cm. fladjern kan klare det hvis det er svejset sideværts støtter på.

V.h.  Håndværkeren
Jeg har bare skrevet mine erfaringer ud fra da jeg i sin tid var Kranfører, der lære man lidt om styrken på frithængende udlæggere.

den er på billedet - den er da garanteret hul inden i og beklædt med noget..

/cs

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis