Svævende bordplade til køkken

Jeg vil gerne lave en svævende bordplade, der skal være fortsættelsen på et køkkenbord der står på tværs i et rum. Formålet er at få et let og luftigt design. I TV2's go'morgen studie har de noget der ligner det jeg gerne vil lave - dog syntes jeg at det er for klodset pga. tykkelsen - jeg forestiller mig at komme ned på en tykkelse på 3-4 cm.

Er der nogen der har prøvet at lave denne løsning eller er der nogen der har forslag til løsninger/materialer til at gøre bordpladen stiv over en frithængene længde over ca. 1,5m. så der kan sidde tre på hver side. Se eksempel nedenfor.

Jeg forestiller mig selv en løsning med et stålstativ der går gennem de køkkenelementer der står før den svævende plade. Stålstativet skal være fastgjort i væg/gulv for at undgå at konstruktionen vipper. Dimmensionerne på konstruktionen er jeg i tvivl om. En vel-voksen mand på ca. 100 kg. skal kunne sætte sig på enden af pladens frie del uden der bliver synlig nedbøjning.

På forhånd tak

Jeg vil gerne lave en svævende bordplade, der skal... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror at den skjuler 2-3 4x4 tommer bjælker der er beklædt med plade.
Jeg har lavet en HURTIG beregning. Jeg har forudsat en bordplade på 800 mm i bredden, og 50 mm i tykkelsen (da en tyndere vil være kritisk overfor at knække) og en udragende længde på 1500 mm.

Hvis du udfører det sådan vil den bøje mellem 1-1,5 cm ud.

Monterer du den med 2 stk. firkant jernrør under på 50*50 mm og en tykkelse på 5 mm, så kan den komme ned omkring 0,5 cm.

HUSK det er meget overslagsberegning og der kan være fejl og ting jeg ikke har tænkt med ind i det, som f.eks. hvis en fuldvoksen mand hopper op og sætter sig på enden, så vil den øjebliksbelastning han giver i det han rammer bordpladen være væsentlig større end 100 kg. Derforuden vil jeg mene at du skal være meget omhyggelig med den løsning, hvor bordpladen skal fastgøres da der en stor belastning herinde.

Jeg kan foreslå at du prøver, hvis du har et almindeligt spisebord med tillægsplader i enderne, at sætte dig op på en af tillægspladerne og se hvad betydning det får. Jeg har et egetræsbord derhjemme med tillægsplader og jeg føler mig bestemt ikke sikker på at hele lortet ikke brasser sammen når jeg prøver at sætte mig på enden og den har vel en tykkelse omkring de 40-50 mm og jeg vejer omkring de 100 kg +/-

Jeg vil også mene at den bordplade fra go'morgen danmark har en ramme inde bag det pæne ydre

Men go fornøjelse med dit projekt det lyder spændende og du må endelig smide nogle billeder op, hvis du får det lavet.




Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis