Gipsloft i badeværelse

Ja, ved det godt..der er mange spørgsmål ang. dette... men synes ikke jeg har fundet entydige svar på det hele.

Sagen kort:
Jeg har loft til kip i badeværelset. Det gamle loft er revet ned (isolering er blottet). Der er over 2,5 m fra gulv til loft over alt i rummet.

Det skal der ske:
Efterisolering, dampspær, opsætning af nyt gipsloft , med efterfølgende montering af sports (elektrikker)

Materialevalg:
Jeg har forstået, at det er lettere at sætte alm. godkendte gipsplader op i loftet, så det vil jeg gøre.
Jeg vil bygge et "træ-skelet" til opsætningen af gipsplader ( jeg vurderer, at det er lettere at arbejde med end stål når der er tale om et skråloft på begge sidder af "kippen".. hedder det det..det højeste punkt :-)

Spørgsmål:
> Da der ikke er tale om en etageadskillelse er der vel ingen grund (lovkrav) til at anvende 2 lag gips af hensyn til brand / lydisolering?

> Skal loftet spartles med vådrumsspartel eller kan man lige så godt bruge alm. spartel?

> Jeg har en eksisterende taghætte som jeg skal have tilsluttet en ventilator til. Kan man anvende isoleret flexslange, eller SKAL det være en isoleret kanal/rør?

> placering af dampspær? Jeg havde tænkt mig at sætte den 1/3 inde i isoleringen, men er kommet i tvivl, idet indbygningsspottene er over 10 cm i dybden. Det hjælper jo ikke hvis bagsiden af lampen brænder hul på dampspærren :-)

PÅ forhånd tak

Anders
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er meget nemmere at brugte træ som underlag for det nye gipsloft ja.

Nej, men 2 lag gips er en god sikkerhed for at pladerne ikke revner i endesamlingerne, men lavet det korrekt sker dette normalt ikke.

Alm. spartel til gipsloftet.

Isoleret flexslange kan godt bruges.

Smid damspærren helt ud bagved gipsen, og klæb den fast til sportkasserne, så har du en helt tæt menbran.

Nu bruger du vådrums-gipsplader, ikke? De er lidt dyrere, men så slipper du for at lave det hele om, om et årstid .

Jordvarme, ibrugtaget oktober 2009, har allerede i 2010 vist 60% billigere varme, - det er INDEN brinen har sat sig.

Opdatering: efter to meget kolde vintre, - må jeg konstatere at det virkelig var pengene værd, - fra at have brugt for kr. 24.000 i olie over milde vintre, - har jeg nu kun brugt for kr. 10.000 i el/år..... den kan vist ikke stikkes, kan den?

Opdatering: 2014, har været et mildt år på mange måder, også for jordvarme folket :) - således har vi kun brugt for kr. 8.300.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Du skal ikke benytte vådrumsgipsplader på loftet i bad. Det skal kun benyttes på væggene.
Sidst jeg gik i bad, var både væge OG lofter drivvåde af damp.
Trænger damp kun igennem på væggene?

Jordvarme, ibrugtaget oktober 2009, har allerede i 2010 vist 60% billigere varme, - det er INDEN brinen har sat sig.

Opdatering: efter to meget kolde vintre, - må jeg konstatere at det virkelig var pengene værd, - fra at have brugt for kr. 24.000 i olie over milde vintre, - har jeg nu kun brugt for kr. 10.000 i el/år..... den kan vist ikke stikkes, kan den?

Opdatering: 2014, har været et mildt år på mange måder, også for jordvarme folket :) - således har vi kun brugt for kr. 8.300.
Skrevet af GranDanoar på 26 jan 2010 22:07
Sidst jeg gik i bad, var både væge OG lofter drivvåde af damp.
Trænger damp kun igennem på væggene?
Så har du sikkert for lidt udluftning...

Og det er kun væggene hvor der er krav til vådrumsgips, da væggene er udsat for direkte vandpåvirkning, hvilket et loft normalt ikke er.

Tak for svarene.

Jeg går ud fra at Mr. Koluda, som tømrermester ved hvad man bør gøre ;-)
Mht. damp, så kommer der en ventilator, og i tillæg maler jeg jo det hele med en vådrumsmaling - det udgør vel også en slags fugtbeskyttelse.?..
Eneste bekymring ang. ventilatoren er at det ikke er muligt at placere den helt oppe i kippen, hvor den alt andet lige må virke bedst (højeste punkt)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også