acrylglas med lys

hej jeg overvejer at lave et billede/ billedramme med plexiglas hvori der er lys. jeg har hørt man kan bore/skære ell. lign. små huller i kanten på pladen. (eks. 2 foroven og forneden samt 4 i hver side) hvor man sætter små dioder fast. de vil så forplante lyset i glasset.

mit spørgsmål er hvordan gør jeg, for at lave lys og iøvrigt også billigst muligt. jeg vil gerne have fif til nogle som kan fungere med alm. strøm, samt en løsning hvor lyset fungerer  ved at køre på batteri, gerne al. AA eller AAA. og med tænd sluk knap
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det bliver en ret tyk plexiglas plade du skal have for at du kan bore ind i siden på den til lysdioden. Og så tyk en Plexiglas er rimeligt dyr.
Men hvis du lavede en ramme af noget firkantet hult matriale, kunne du skære en slids i samme hvor pladen stikkes ind i og så har du lyskilden siddende inde i rammen så den lyser ud i plexiglasruden.
Det har før været oppe her på LDS, så prøv at søge på ideen.

V.h.  Håndværkeren
hej har kigget, der er ikke meget at komme efter. jeg tænkte på en ramme i træ med plexiglas som glas foran billede. der hvor plexien er skjult af træet vil jeg bore et par huller og sætte en lille diode fast, så de lyser rammen op. kan det lade sig gøre i en 5 mm plexi???

hvis ja had så med strømforsyning og opbygning af lys og ledninger. jeg er ikke super til el, men kan da nok lidt, men har aldrig prøvet dette.
Du er på rigtigt spor.
Dioden sættes ind i kanten af plexiglasset, der males rundt i kanten for at lyset ikke skal slippe ud.
Har du graveret noget i pladen vil det lyse op.
Jeg kan ikke finde linket nu, men jeg har set nogle der har lavet graveringer i forskellige farver ved at sætte flere plader sammen, som hver indeholder sit lys.

Her er et par link til inspiration
Svensk side, men lille display
En hel dør med lys i hele guiden er her

Du vil på forskellige sider der handler om casemodiing kunne finde guides

Hilsen fra
Flemming
Hej Michael.
Der vil ikke være noget synligt lys på fronten af pladen uden at der laves udfræsninger, så hvis din ide er at "glasset" skal farves over det bagved liggende billede, er det ikke vejen frem. En plexiglasplade er egentlig bare en stor lysleder når du lyser ind i enden af den. Ved så at fræse noget i pladen brydes lyset i siderne på udfræsningen.

V.h.  Håndværkeren
Pladen vil virke som en lysleder.. lyser du ind den ene side vil den modsatte side lyse op. du behøver ikke at bore huller til dioderne de vil lyse igennem pladen alligevel.
Hvis du vil have lyset ud af fladen skal du bryder lystrålerne og det kan gøres ved at fræse og polerer ned i pladen og din fræsninger vil så se ud som om de lyser.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Annonce
Kender du de lysstofrørs agtige "lyskilder" man kan få i diverse computer forretninger? De findes med forskellige farver og er næsten beregnet til at blive monteret på siden af en plexi PC kabinet.

du kan også køre til Brinck og se hvilke størrelser dioder de har. De findes meget mindre end 5mm. Jeg har 2 julepynt lavet af 5mm plexi og dioder er 2mm i diameter. Soklen er lidt større, men den lysende del er 2mm og det er også den som er limet ind i plexi med varmlim.
Brink har sikkert et byggesæt med lysdioder.
Jeg er ikke elektronik ekspert, men man skal vist bare vælge en strømkilde ( Volt) og finde en passende modstand til dioden med Ohms lov.

Mvh Adam
takker for rådende. så skal lyset brydes kunne det basalt set klares ved at gravere en kant hele vejen rundt???
Skrevet af michael80 på 28 jan 2010 09:36
takker for rådende. så skal lyset brydes kunne det basalt set klares ved at gravere en kant hele vejen rundt???
Ja men kun i det graverede felt, stadig ikke over hele fladen

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også