Købe hus med sætningsskade


Vi kigger pt. på et hus, som vi er interesseret i at købe. Desværre har huset en sætningsskade som betegnes således i tilstandsrapporten:
"Større sætnings/ bevægelsesrevne i sokkel ved stuens terrassedør mod vest.
Mindre sætningsrevne i gavlens sokkel mod nordvest Note: Skaden medfører bl.a. bevægelse i terrassedørens karmsamling ved bundstykke.
Skaden skønnes ikke helt ny, men giver fortsat risiko for følgeskader.
Grunden hvorpå huset er bygget ligger relativt højt, hvor underbund normalt burde
være god."

Nu er vi blevet meget i tvivl om hvordan vi skal forholde os til det? Hvorfor kommer der sætningsskader på et hus fra 73? Kan det være fordi naboen har fået swimmingpool lavet? Skal vi have fat på en geotekniker eller lign?
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Personligt ville jeg gå udenom det mm det er et meget billigt hus!

Under alle omstændigheder synes jeg du bør få en murer til at undersøge om soklen er i orden samt udarbejde tilbud på hvad det kan koste at rette op - dette lader du indgå i jeres tilbud på huset.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Den ville jeg ikke være bange for. Men den skal lappes for at der ikke trænger vad ind.
har naboen haft besøg af en stor gravko, pladevibrator vibrator tromle så kan det let være den der har lavet ballade.

Jacob
Der var her på forum for meget nylig en rigtig fin beskrivelse beskrivelse af, hvorledes man reparerer en sætningsskade, relativt enkelt.

Med venlig hilsen
ktm

 

Det er ikke nødvendigvis en kritisk skade - der var tidligere relativt mange huse, der fik en lille sætningsskade efter nogle år. Den kan måske relativt nemt udbedres/stoppes med betoninjektion i undergrunden (kan ikke lige huske den rigtige betegnelse).

Det ville være rart for Jer at vide, hvor gammel skaden er - har huset stået som det gør i 30 år, er risikoen meget lavere, end hvis skaden er fra sidste år....
Dernæst få et tilbud fra en entreprenør, der har denne type reparationer på programmet. - og endelig med det i hånden, få en forhåndstilkendegivelse (på skrift) fra forsikringsselskabet på, at de vil forsikre huset uden forbehold efter reparation.

Ville ikke dømme et hus ude pga. en sætningsskade - men bruge den til at presse prisen kraftigt ned

Mvh.

Jan R.
Annonce
Skrevet af MMJ på 25 jan 2010 19:54

Hvorfor kommer der sætningsskader på et hus fra 73? Kan det være fordi naboen har fået swimmingpool lavet? Skal vi have fat på en geotekniker eller lign?

Sandsynligvis fordi der i 70' blev bygget rigtig mange huse - rigtig hurtigt. Huset er muligvis ikke funderet rigtigt f.eks. fundamentet/terrændæk er støbt ovenpå et lag af slagger.

http://www.de.dk/NR/rdonlyres/1EF192D6-D5C0-4D2C-A8C7-0662386A814B/0/Slaggehuset.pdf

Det vil være ren lotto at købe huset på tilstandsrapportens tekst uden at få problemet undersøgt til bunds - det kan være en bagatel - men det kan også vise sig at være meget omfattende.

Nu har vi sagt til mælgeren, at vi kunne være interesseret i at købe huset - men at det er betinget af, at de får lavet en udredning på skaden (omfang, pris osv.). Det ville hun gå videre med - så må vi se hvad sælger siger til det.
Så meddelte mælgeren at der er bestilt en undersøgelse af skaden hos et geoteknisk firma. Så må vi se hvad det bliver til.
Til de som måtte være interesseret:

Den geotekniske rapport viser at hele huset er dårligt funderet og mangler mellem 20 og 70 cm for at komme ned til fast grund. Dvs. at det vil blive ved med at 'bevæge' sig og slå flere revner hvis det ikke repareres.
Min 'oversættelse' af rapporten - tallene er gode nok

Tror ikke længere vi ønsker at købe huset. Viser at det nok var en god idé at spørge efter en udredning, på tilstandsrapporten. Og så husker jeg også lige på at det ikke ville være dækket af ejerskifteforsikring.

Så faldt det hus i pris.

Så er det heldigt for dig at det ikke bliver dig der får et tab på det.

Havde de foreslået nogle løsninger?

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis