Klinker på trægulv?

Hej.

Jeg er ved at renovere bryggers og vil gerne have klinker 30 x 30 cm. Det var planen at afmontere gulvet montere ekstra strøer så der max var 30 cm mellem dem montere 25 mm. krydsfiner og at lag af GF Gipsfiberplade og så fliserne.

Men det ville jo være nemere at lade gulvet (23 mm. massivt bøgeparket) ligge og så evt. lime/skrue en 21 mm krydsfiner plade på gulvet og derefter fliser. Men er i tvivl om det bliver stabilt nok og kan man montere fliser på krydsfiner?? Strø afstanden varierer fra 60 til 86 cm. Men gulvet virker meget stabil.
Er der nogen der har erfaringer med fliser på trægulv? Eller andre forslag. Jeg gider ikke støbe.

Hilsen Spelling


 

20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du lægger 2 gange krydsfiner oven på di bøgeparket, er jeg sikker på at det går, fsv dine strøer ligger helt stabilt.
Brug mange skruer!!
Jeg har lavet et tilsvarende stunt med 30x30 granitfliser, og nu 6-8 år efter er ikke en eneste knækket eller revnet.

Med venlig hilsen
ktm

 

GF 19 gulvgips som et svømmende gulv ovenpå det eksisterende gulv, herefter klinker.

Nemmere kan det da ikke blive...
gulvgips er en udmærket løsning , ellers skal du bruge en gulvspånplade der fuldlimes i alle kanter
sørg for at fliselimen er en der kan arbejde sammen med gulvet , alfix -profix ( den blå ) kan klare det , bruger du en forkert lim vil den knække
de skal skrues fast
lavede noget tilsvarende for en kunde for noget tid siden. Det jeg fandt ud af var at man ikke måtte bruge spånplade og gips - da LIP så ikke ville garantere at det kunne holde. Der måtte ej heller være tale om et flydende gulv.

Så vidt jeg husker står der også i vådrumsreglementet at der skal bruges vandfast krydsfiner - og jf. lip gør de samme regler sig gældende uagtet at der ikke er tale om vådrum. Den skal skrues tæt og gerne limes.
Vandfast krydsfiner findes ikk...

Og det eneste gulv der kan holde ovenpå en trægulv der bevæger sig, er netop et svømmende gipsgulv, det er derfor også mig bekendte er eneste pladegulv der er godkendt til vådrum.
Da jeg i sin tid nærstuderede ement, var min konklusion at det meget hårde og pissedyre, brune krydsfinerplader, man også bruger til vognbunde, var dem man i særdeleshed anbefalede, og så fibergips. Det har jeg brugt, og har ingen problemer.

Med venlig hilsen
ktm

 

gulvspånplade fås også til våsrum og er godkendt
med LIP ved jeg ikke om det kan holde , men ved at alfix er der ikke problemer med , det har jeg brugt flere gange
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis