Klinker på trægulv?

Hej.

Jeg er ved at renovere bryggers og vil gerne have klinker 30 x 30 cm. Det var planen at afmontere gulvet montere ekstra strøer så der max var 30 cm mellem dem montere 25 mm. krydsfiner og at lag af GF Gipsfiberplade og så fliserne.

Men det ville jo være nemere at lade gulvet (23 mm. massivt bøgeparket) ligge og så evt. lime/skrue en 21 mm krydsfiner plade på gulvet og derefter fliser. Men er i tvivl om det bliver stabilt nok og kan man montere fliser på krydsfiner?? Strø afstanden varierer fra 60 til 86 cm. Men gulvet virker meget stabil.
Er der nogen der har erfaringer med fliser på trægulv? Eller andre forslag. Jeg gider ikke støbe.

Hilsen Spelling


 

Hej. Jeg er ved at renovere bryggers og vil gerne... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af bredker på 26 jan 2010 05:11
gulvspånplade fås også til våsrum og er godkendt

Til vådrumsmembran og klinker... ?

Jeg mente kun det var til underlag for vinyl det var godkendt til i dag.

her er LIP's syn på sagen; http://www.lip.dk/Media/PDFDansk/Emnebank/Klin.p%C3%A5%20tr%C3%A6%20pladegulve.pdf

...koulda for pokker - laver man ikke vådrum på tømrerskolen på sjælland? I jylland lærer man da at bruge krydsfiner ti lden slags gulve....eller det hold jeg gik på gjorde i hvert fald :-)
Jo da, vi lavede også vådrum på skolen for 11-12 år siden må det efterhånden være, og der blev da også brugt vinyl på gulvene, da disse blev lavet med gulvspån/krydsfiner, der kom kun klinker på væggene over vinylen og disse var lavet med 2 lag vådrumsgips som foreskrifter var.

Alt blev lavet efter reglerne...

Jeg har da lige været nede i dag og banke klinker op på et badeværelse, hvor der var en underlig blød plet i gulvet, dette var udført med vådrumsspån med fliser på, kan lige vise dig billederne når jeg får dem lagt op, sker så snart den lille er lagt i seng.

Så kan det være du kan se ulempen ved at benytte organiske materialer i et vådrum, som både krydsfiner og spånplader jo består af.

Jeg ville aldrig selv lave et badeværelse gulv krydsfiner eller spånplader, hvis der skulle klinker på.
Skrevet af bredker på 26 jan 2010 05:11
gulvspånplade fås også til våsrum og er godkendt

Fandt lige dette... spånplade til gulvplade

mener nu vi lavede det med henblik på fliser - men jeg kan tage fejl. Men jeg er nu rimelig sikker på at man jf. vådrumsreglementet godt må ligge fliser på krydsfiner. Men det skal skrues tæt, og bl.a bl.a..

...At jeg så aldrig selv kunne finde på at lave løsningen hos mig selv er en helt anden sag
Annonce
Fandt faktisk lige en enkelt producent der laver guldspånplader til vådrum som er godkendte til det.

Jeg ville dog selv heller ikke lave dette i eget hus, eller hos en kunde.
Et eksempel fra i dag på hvordan det kan gå hvis vandet kan finde ned i alm. spånplader.





Som det ses så er det faktisk kun fliselimen der har holdt klinker oppe ved afløbet, hele pladen er på venstre side totalt nedbrudt.

Det ser så heller ikke ud til, at man har gjort så farlig meget ud af vådrumsmembranen!
Hvis man skal tro på vådrumsmembranens lyksalighed, skulle det jo i grunden være fuldstændig ligegyldigt, hvad gulvet bliver bygget op af?

Med venlig hilsen
ktm

 

Det er udført som glasfiber, hvilket kun lige kan anes på billedet, som det ses på klinkerne er badeværelserne også af lidt ældre dato...

Det andet badeværelse er det både vægge og gulve der er gået vand i spånpladerne, og er i noget værre stand en dette her, så det er begge badeværelser der lige skal have den helt store ur.

Og ja, men er det organiske materialer der arbejder, er det jo en risiko for revnedannelse i vådrumsmembranen, derfor ville jeg altid vælge en dødt materiale som vådrumsgips eller fibergips og gulvgips,  der ikke arbejder som underlag for klinker...
Så kan vi ikke blive meget ueninge!!

Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis