REP af generator

Så er jeg på den igen. Nu er generatoren stået af, på trods af at den kun er fra 30-11-09.
Lade lampen lyser ganske svagt hele tiden og den lader slet ikke.
Jeg har prøvet om den kunne byttes, men forhandler sagde at han kunne se der havde været olie i generatoren. Måske han ikke har set olie før, for jeg kan ikke se noget olie nogen steder. Den er knastør.
Nå men nysgerrig som jeg er så undersøger jeg sagen nærmere og finder også frem til denne side: http://www.autoelektrikeren.dk/Lade...kørsel.htm
Jeg målt og tjekket alle forbindelse, og når jeg sætter den tynde ledning til stel og sætter tænding på, så lyser lampen fint.
Kan det være laderelæet eller hvor kan jeg begynde at lede efter fejlen??
Da jeg skilte generatoren ad, sad der en masse skidt rundt om akslen ved kullene. Og der var ret dybe spor i akslen også. Er det normalt efter så kort tid???
Så er jeg på den igen. Nu er generatoren stået af... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Den ser godtnok noget sløj ud, kan muligvis redes med en afdrejning i drejebænk. og nye kul.
Nu er dioderne i en generator ikke spec høj kvalitet. så der er nok en god lækstrøm, og jeg tror ikke den slidte komentator skyldes defekte dioder, da kullene(feltstrøn i anker) jo er strømforsynet direkte fra batteriet.
Det er vel ikke sådan du har et defekt batteri, så generatoren arbejder på overtid.

Selvfølgelig skal den kunne holde til småture, dog med en forkortet levetid, men skulle aligevel kunne holde i årevis...

Min gamle Corolla har geneatoren holdt til alle 385000 km. og tyve år
Ha ha pudsigt du lige skulle nævne Toyota. Har selv en ældre dame fra 1985, med 365000 km bag sig (forøvrigt sprit nysynet uden anmærkninger) hvor jeg lige har skiftet generatoren.

Nå men tilbage til problemet. Hmm mener ikke batteriet fejler noget. Men synes det ser lidt stort ud i forhold til hvad der egentlig er plads til. Kan det være på for mange ampere??
Okay. ikke godt med de spor. Kan jeg på nogen måde måle på spændingsregulatoren om der er fejl på den?? Tænker Ohm??
Eller måske der bare skal en ny til, da den jo sidder sammen med kullene. Hvor kan jeg købe sådan en spændingsregulator?
Nej et for stort batteri gør ikke noget, bare det virker.
Hvis du med spændingsregulatoren mener laderelæ (indbygget) så kan det måles når generatoren er monteret, normen er 14,8 volt max dog kan den være lidt højere.

Jeg ved ikke hvor du kan købe løsdelene, måske den lokale autoelektrikker...

Ellers kunne du jo prøve med en brugt fra et autohug, den burde max koste nogle hundrede kr.
Så vidt jeg lige kan gennemskue så skal ladelampen have stelforbindelse igennem spændingsrelæet, når der er tænding på?? Når jeg måler gennem relæet er der 10 K ohm. Det er fra det lille "øje" der ligger over diodebroen hen til et stort "øje" der ligger direkte på stel.
Jaa lige helt hvordan det er med lade lampen, kan jeg ikke helt huske.
Men den fungere på den måde, at den får plus inde i instrumentbordet, så trækker den stell gennem generatoren, når så generatoren begynder at lade, får ladelampen plus fra generatoren også og så slukker den.

Hvis så generatoren eks. kun lader 11 volt, og batteri spændingen er 12 volt får ladelampen 1 volt og lyser svagt.
men plejer der ikke at være et spec lille stik på generatoren til ladelampen?
Ja det med ladelampen mener jeg også er rigtigt. På den her generator sidder ladelampen på en 4mm bolt med møtrik. Og plus sidder på en 8mm bolt med møtrik.
Og generatoren lader over hoved ikke det mindste. Det var det første jeg tjekkede inden jeg begyndte. Og da autoelmanden så sagde at det med 99,9% sikkerhed var en diode, ja så troede jeg selvfølgelig på ham. Men alle dioder virker fint.
Så det bedste bud jeg selv kan komme med er laderelæet/spændingsregulator. Eller hvad vi nu vælger at kalde den. Har også set den benævnt som kulholder, da det er en enhed på denne model.

Men jeg håber på en der ved lidt mere om det end mig. Selvom man efterhånden bliver klogere og klogere på området.
Så er det lykkes at få generator til at fungere fint igen. Nyt laderelæ/kulholder. Det er det samme. Fandt dog ud af at ikke alle laderelæer sidder sammen med kullene. Men det gjorde de altså på denne her model. Jeg fandt relæet på krogslund autodele.(det fås også hos www.autoelektrikkeren.dk til 210kr)
Så drejede jeg ligeså stille lidt af den slidte kommentator (er det ikke det kobberet hedder der hvor kullene køre på?) og monterede det hele igen. Og så monteret på bilen og så fik den lige en ny rem til den fine sum af 70 kr nu jeg var igang.
Så leder den fint igen. Så det blev ikke så dyrt som at købe en omkbytter.
Det var dejligt du fik repareret generetoren, det er rart når tingene lykkes

mvh jens
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis