Fald i træmast.

Jeg har en hul træmast som skal hovedrenoveres nu. Der er trukket ledninger til lanterner mm inde i masten og når båden ligger i en stille bugt en sommeraften uden vind og man lige har hældt kaffe op så er der en helvedes larm fra ledningerne der slår imod masten.
Jeg kan selfølgelig bore et lille hul og putte lidt PU skum ind et par steder, men den dag ledningerne skal skiftes fortryder jeg nok. Er der en god ide til at undgå den støj?

 Hvis man tisser lidt i bukserne når man nyser er man gammel nok til at forholde sig kritisk til sine omgivelser. 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
træk et stykke snor eller andet som fylder hullet helt op igennem så må de da holde mund

der er altid solskin bag skyerne

Evt. isoler ledningerne med noget blødt så som skumgummi el stof, Dette kræver dog at masten er tæt så det ikke ligger og rådner eller at det er et andet blødt materiale. Ellers ka du rulle en mad elastik (de store) el. lign. rundt om ledningen et par gange, for hver ca 15 cm som stød dæmper.

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej
Har haft overvejelser i den retning: ledninger skal/bør kunne skiftes ud, så hvis jeg skal i gang med at laminere en ny mast (massiv), vil jeg fræse spor til en plastslange, der skal være foring for kabler til bl. a. lanterner.
Slangen må ikke være for stram - kablet skal kunne glide nogenlunde let gennem slangen. Til styr for slangen forestiller jeg mig at kunne bruge små alluminiumsrørsstykker på steder, hvor der i sporet gøres plads til dem.
Der skal limes med epoxy, så limen ikke under ekspansion klemmer slangen til.
Når kablet skal igennem, gnides det ind i f. eks. sulfo eller shampoo: Der hvor kablet kommer ud for oven, dækkes det af med en lille halvrund kobberplade, så der ikke kommer vand ind i masten.
Kablet tages ud umiddelbart over mastekraven.
Måske et tip.
baadsen
Hvis du kan få fat i begge ender af din ledning, og den kan trækkes et stykke hver vej så kom du bare skum i medens du trækker ledningen frem/tilbage så skulle du kunne undgå den limes fast.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også