Excel hjælp!!!

Jeg er i gang med et data indsamlings projekt, og modtager dagligt data i et excel dokument, som jeg ikke må fortage behandling i. Jeg flytter/kopiere derfor de underfaner jeg skal benytte over i en andet excel dokument, hvor i jeg fortager min analyse. i dette dokument har jeg et hovedark, hvor jeg samler alle data fra de kopierede faner. Alle dokumenterne har fuldstændige samme opsætning, og mit spørgsmål er derfor, om man kan indsætte en formal i cellerne i mit hovedark, som automatik samler data når jeg kopiere nye faner ind i mit analyse dokument. Altså når jeg flytter/ kopiere et nyt fane over i mit excel ark, kan jeg så sætte excel til automatisk at lave udregninger over i mit hovedark fra det kopierede ark? Så jeg dermed er fri for, manuelt at lave dataoverførelsesformlerne fra det kopiere ark til mit hovedark. Jeg er i gang med et data indsamlings projekt, og modtager dagligt data i et excel 2003 dokument, som jeg ikke må fortage behandling i. Jeg flytter/kopiere derfor de underfaner jeg skal benytte over i en andet excel 2003 dokument, hvor i jeg fortager min analyse. i dette dokument har jeg et hovedark, hvor jeg samler alle data fra de kopierede faner. Alle dokumenterne har fuldstændige samme opsætning, og mit spørgsmål er derfor, om man kan indsætte en formal i cellerne i mit hovedark, som automatik samler data når jeg kopiere nye faner ind i mit analyse dokument. Altså når jeg flytter/ kopiere et nyt faneark over i mit excel ark, kan jeg så sætte excel til automatisk at lave udregninger over i mit hovedark fra det kopierede ark? Så jeg dermed er fri for, manuelt at lave dataoverførelsesformlerne fra det kopiere ark til mit hovedark??? Håber nogen kan hjælpe??

med venlig hilsen
Nicholai
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er mange "men'er" og "hvis'er" i et kvalificeret svar.
Men det korte svar er ja man kan hente data fra et andet ark- f.eks.
='[test.xls]Ark1!B4'

kig evt. her:
http://office.microsoft.com/en-us/excel/HA010548121033.aspx

Hvis vi taler om data som skal komme ind over en lang periode - kan det for overskueligheddens skyld være en fordel at lave det i en database frem for excel - en database (sql) er trods alt lavet til at gemme data i og efterfølgende foretage beregninger/udtræk af - excel er ikke lavet for at gemme data
Som jeg læser det sætter et ekstra faneblad ind for hver nye dataark du kopierer over ?

Du samler så samle resultatet af alle ark på et "samle-faneblad" ?

Du kan summere over alle arkene og medtage ark, du slet ikke har indsat endnu således hvis du feks. skal have celler A5 på alle ark lagt sammen:

=SUM(Ark2:Ark99!A5)

Hvor dit resultat (og formlen d.o.) ligger på ark1.

Tilpas selv ovennævnte til dit eget behov.

Dine ark hedder sikkert noget andet en "Ark1", "Ark2" osv. men så sætter du bare første og sidste ark-navn ind i formlen. Du kan evt. lave er blankt fanablad til sidst der hedder "SlutArk" - så skal du blot indsætte de nye faneblade med data mellem dit første data ark og SlutArk.
henrikh29 > Dette er korrekt, men hvis man blot ønsker at tilføje et nyt faneblad i enden med de nye tal, kan dette ikke lade sig gøre. I hvert fald ikke i Excel 2007.

nbenzon > Jeg vil bruge denne kode, som du indsætter i VB-editoren (ctrl+F11) under objektet "ThisWorkbook".

Sub Hent()
For Each sh In Worksheets 
   If sh.Name "Ark1" Then 
      x = x + sh.Range("B2").Value 
   End If

Next
Sheets("Ark1").Range("B2").Value = x
End Sub

De to steder, hvor der står "Ark1" ændrer du til dit totalarks navn, og de to steder, hvor der står "B2" ændrer du til cellen med tallene, som skal lægges sammen. Når du skal have opdateret sumtallet, trykker du ctrl+F8 og "Afspil" - eller du opretter en makroknap på værktøjslinjen.

Mvh.
Kim

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis