Manglende vandtryk efter påfyldning

Nu er det vist blevet tid til en hjælpende (gratis) hånd.

Jeg er den heldige ejer af en Naturgas Fyr (Viessmann 333).
Da kulden satte ind, havde jeg svært ved at få ordentlig varme i alle rum. Dette er dog nu løst ved at afmontere udvendige ventiler på alle radiatorer, og manuelt aktivere dem, samtidig blev der luftet ud i alle skruerne (der var dog ikke luft i systemet, men for en sikkerheds skyld).
Efterfølgende har der været mindre tryk på det varme vand i hanerne. Men ikke mindre end det var til at holde ud (og så har det jo en begrænsende effekt på længden af varme bade...), nu er trykket så faldet til 0,8 bar på manometret.
Undersøge hvad der skulle til, systemet kunne mangle vand - Logisk. Jeg fik åbnet for hanen og resultatet kom øjeblikkeligt på manometret. Anbefalingen sagde at der skulle være mellem 1 og 2 bars tryk. Så jeg justerede vandet til 1,6 bar.
Men nu er det så at mit hoved sætter ud... Der er UÆNDRET tryk på vandet fra hanerne.

Hvem har løsningen? (brugsvejledningen siger intet brugbart)
Jeg tænker at der måske skal luftet ud på selve fyret! eller er det helt i skoven? Men der er EN HEL DEL håndtag/skruer/dimser, så jeg ville jo gerne vælge den rigtige.

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Normalt er der ingen forbindelse mellem trykket i dit centralvarme, og trykket i dine vandhaner.
Jeg vil gætte på at da du har rodet med dine radiatorer, så har du måske haft lukket for det andet samtidig eller kommet til at slå på nogle af de rør. Dette har så løsnet rust og kalk i rørende.
Så det du først skal prøve er at rense filtre i dine amaraturer, på brugser sidder de for det meste på indgangen, så de skal skrues røret

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Har godt nok ike haft palatorerne ude af hanerne, og det er forsøget værd - Tænk hvis det er hele løsningen

Men det er nu lidt mærkeligt at det så er faldet markant i ALLE vandhaner/brusere på en gang.
Er der evt nogen måde til at få evt løsnet rust samlet et sted, hvor det så kan "tappes" af? Eller er det bare at skrue vandhanen fra hinanden hver dag i en periode.
Når du har perlatoren af, kan du åbne helt op for hanen et stykke tid, så trækker vandet snauset med ud.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Så har jeg harft SAMTLIGE vandhaner og bruseslanger mv. skilt ad, men der var ikke mere i filtrene end de normale 2 sandkorn, som altid er der ved rengøring.

Så nu er jeg tilbage til udgangspunktet, lavt vandtryk i hanerne, men normalt 1,6 bar på fyret, som ikke er faldet i godt 48 timer.

Er det noget jeg selv kan løse eller skal jeg have fat i pengepungen?

Det ser ud som om du blander to ting sammen, som ikke har noget med hinanden at gøre.
Trykket i dit centralvarmesystem, som du aflæser på manometeret på fyret, og trykket på dit brugsvand, som kommer fra vandværket.
Du får ikke mere tryk på brugsvandet ved at forøge trykket i dit varmesystem.
Annonce
Jeg manglede også tryk på min vandhaner, jeg fik vandværket til at komme forbi en morgen stund og afmontere min vandmåler der var en lille håndfuld sten og grus i dette filter efter det havde jeg fuld tryk igen, måske en mulighed
Er det kun det varme vand der er lavt tryk på, eller både koldt og varmt ? Der kan sidde et filter før dit varmeanlæg, som regel en stump rør med en prop skrådt ind i - det kan være stoppet...

Du er HELT sikker på du ikke er kommet til at skrue på en hane ude ved fyret, og har 'glemt' at skrue den tilbage igen, ikke ? :-)

/ Claus

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis