Temperaturføler eller termostat

Jeg har en Skoda Felicia 1,3 fra 1999

Det tager meget lang tid for bilen at få varm luft ind til mig på førersædet ( det er ret koldt for tiden jo) Og luften der kommer ind bliver heller ikke særlig varm. Ydermere er min temperaturmåler på instrumentbrættet fuldstændig ude af funktion, nålen bevæger sig aldrig, heller ikke selv om den har stået i tomgang.
Hvis jeg kobler forkert og bilen går i stå, tager det som regel 1 minuts tid, før at bilen gider at starte igen...

Lyder det her som en ny termostat, eller ny temperaturføler, eller hvordan?

mvh.

Frank
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kunne lyde som om du ville kunne få glæde af en ny termostat!
Du kan yderligere hjælpe på sagerne ved at sætte noget pap for køleren, men pas på ikke at motoren bliver alt for varm.

Med venlig hilsen
ktm

 

Den kan også være stået af i åben tilstand.

Med venlig hilsen
ktm

 

men burde temperaturmåleren ikke måle et eller andet, selvom termostaten er stået af?

Og kan dette samtidig have indflydelse på, at bilen ikke gider at starte i et stykke tid, hvis jeg kobler forkert..? Jeg har lige skiftet tændrør, så det er ikke det.
Hvis den hele tiden kører rigtig meget koldt, måske slet ikke kommer op i mere end 30-40 grader, vil du næppe kunne se noget på termometeret og samtidig vil din koldstartanordning ikke slå ordentlig fra og overfordrer motoren, hvilket vil give de kvaler du beskriver.
Prøv nu at sætte pap for køleren og så se om ikke der sker positive sager.

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Man kan måle med en ohmmeter på temperaturføleren om modstanden ændrer sig i takt med at motoren bliver varm.
Det kan være at din motor bliver meget varm uden at du ved det. Er der vand på køleren?

Som regel er det stik og ledninger det gå ud over lige så snart det er fugtigt udenfor. Prøv at rense/skrabe stiket rent ( både han og hun) og se hvordan det ser ud.

Men det lyder som om termostaten også er stået af - hvis det ikke er tilstoppet køler - jeg har set det før.
Jeg kan ikke huske om der følger en ny pakning med når du køber en termostat, men du skal nok bruge en ny og skrabe den gamle af med et babereblad eller hobbyknivblad.

Er vandpumpen og remmen på plads?

Mvh Adam
ER DET IKKE HELE TERMOSTATHUSET PÅ EN FELICIA, der skal skiftes?

 

jo det er hele termostathuset som skal udskiftes. Jeg har bestilt en i THansen, som kommer inden for en lille uge. Det bliver sgu fedt at få skiftet :-)

Jeg får undersøgt de ting i foreslår her i weekenden, og tak for de gode råd :-)

Forstår jeg ikke en dyt ad, er det ikke en af de flade plade termostater på den gamle 1.3 tjække motor. Det er da kun 1.6 der har problemer med hele huset.

http://www.thansen.dk/products.asp?c=3434161408&n=499006359

Ikke af hele huset koster meget (249)

Og nej i dette vejr flytter nålen sig ikke en dyt, måske til sommer den kan kravle op på 1/5.

Heldigt at de som regel blokerer i åben tilstand. Har pøvet det modsatte.



Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Har skiftet termostat... Så virker det igen. Tak for hjælpen :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis