hvordan finder jeg ud af hvad der er frem- og tilbage-løb ?

Jeg har 2 rør der kommer ned fra loftet, hvor de er rigtigt godt pakket ind i isolering, og går ned i gulvet.
 Jeg vil nu skærer disse 2 rør over, og koble en radiator ind, men hvordan finder jeg ud af hvad der er frem og tilbage løb ?
Skærer jeg rørene, sætter en balofix på begge rør, åbner en smule for begge, og tænder cirkulationspumen og ser hvor der kommer vand ud, eller findes der er lettere/berde måde ?


..oo00 I Hate Signatures 00oo..

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan du ikke mærke temperaturforskel på dem?

Fremløb er jo noget varmere end tilbageløbet.
Hvis ud har mulighed for at lukke oven på, kan du jo vente til begge rør er blevet kolde. Når du så åbner oven på igen, bliver fremløb først varmt

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Du tager en ganske almenlig vandslange,og sætter mellem dine to ballofixer.
Og så åbner du for dine ballofixer,og så kan du mærke hvilken en der bliver varm
først.Og derefter har du så dit fremløb?

mvh,

vvs-kbh.
Hvis du kender frem og retur et andet sted i kredsen, kan man ofte høre det ved at én banker på fx frem-røret og en anden lægger øret til de rør de rør, der skal skæres.
Annonce
Hvad hvis det er plastik rør?

mvh,

vvs-kbh.
Skrevet af vvs-kbh på 24 jan 2010 22:17
Hvad hvis det er plastik rør?

mvh,

vvs-kbh.

Du tager en ganske almenlig vandslange,og sætter mellem dine to ballofixer.
Og så åbner du for dine ballofixer,og så kan du mærke hvilken en der bliver varm
først.Og derefter har du så dit fremløb?

Tak for jeres svar.
Når jeg alligevel skal til at sætte balofix'er på, tror jeg nu min første medtode er lettest.
Jeg skal lige sige både rør og cirkulationspunpe sidder i samme rum (bryggers med flisegulv), så jeg kan se det rimeligt konsekvent ved at åbne en smule for begge balofix, og tænde cirkulationen.
Havde dog håber der var en lidt lettere måde.
Metoden med at banke på rørene, duer ikke, det er varmtvandsrør, og derfor pakket rigtigt godt ind.

..oo00 I Hate Signatures 00oo..

Jeg valgte måde med at tape et termometer på.
Nu skal jeg så til at skærer rørene over, og koble radiatoren på, og har været en tur i rodekassen med rør fittings.
Kan man godt blande sort og galvaniseret rør/fitting ?

..oo00 I Hate Signatures 00oo..

ja det må du gerne da det er til varme

<p>&#160;stave fejl er gratis</p>
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis