Korrekt indstilling af fjernvarme

Ved godt det er et stort emne at tage fat på, men jeg regner heller ikke med at få alle svarene lige med det samme.

Vi er flyttet ind i et hus på 108 m2 med fuld kælder fra 1966 med massive gasbetonmure og fjernvarme. Controlleren er en Kamstrup Multical 66D og hele varmesystemet er et 1-strengs radiatorsystem uden gulvarme. Fremløbstemp. er 61 grader og returløbstemp. varierer alt efter hvor meget jeg regulerer på hovedventilen.

Nu da temp. udenfor er -3 har jeg forsøgt at indstille ventilen så der kommer varme i alle radiatorer og returløbstemp. bliver så lav som muligt. Problemet er at når jeg har tilstrækkelig varme på alle radiatorer stiger returtemp. til ca. 35 grader.
Hvis jeg regulerer ventilen ned, så returtemp. falder til 25 grader, så er er ikke varme i de radiatorer, som sidder til sidst på strengen. 

Skyldes det at hele systemet er et 1-strengs system så vandet ryger lige igennem uden at blive udnyttet effektivt eller er der noget andet man skal være opmærksom på ?

Mvh
Claus

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Klaus.
Du betaler ikke for hvor mange liter du kører igennem anlægget, men dit kalorie forbrug. Men et et strenget anlæg er ikke den bedste måde at fyre på.
Der skal være to målere på dit anlæg, en der måler ingangen og en der måler udgangs temperaturen. Er der ikke det, så skal du snarrest have det lavet. Du kan selvfølgelig også have kalorie målere på dine radiatorer, som varmeværket så komme og aflæser en gang om året.

V.h.  Håndværkeren
Hej Håndværker

Tak for svaret. Grunden til at jeg er så opmærksom på returtemperturen er at jeg har set flere indlæg her på siden hvor folk snakker om at blive "straffet" økonomisk af deres fjernvarmeudbyder hvis forskellen på deres frem/retur temperatur er for lille. Tallet varierer åbenbart meget alt efter hvem der er udbyder af fjernvarmen.

Men ud fra dit svar kan jeg forstå at det ikke gør så meget alt flowet er højt, hvis man alligevel ikke hiver så meget energi ud af vandet undervejs ?
Jeg synes bare andre tråde snakker om at når først vandet er "inde" i ens system er det bedst at udnytte det så meget som muligt og sende det retur så koldt som muligt.

Jeg kan godt se at et 1-strenget system ikke er det optimale at bruge i den forbindelse, når det i realiteten kun er en delstrøm der ryger gennem radiatoren og resten ryger lige igennem og retur. Det bedste ville vel være at bygge det om til et 2-strenget system, men om det kan betale sig er nok tvivlsomt. Det primære man bør gøre er vel at sørge for at huset er ordentligt isoleret
Ud fra de indlæg jeg har læst her inde, er der nogle der har retur termostat på deres fjernvarme for at få kølet vandet nok.
Men det er vist ikke alle fjernvarmeværker der tillader dette.

Grunden til at der ofte er straf for at ikke køle vandet nok, er at så skal værket køle det, for at køre optimalt på kedelen, og da fjernvarmen tit er et restprodukt fra elproduktion, vejer el-drift højest.

Der er også nogle der har både normalt termostat og så også en returtermostat på hver radiator, så kan kølingen og rumtemperaturen styres rimeligt godt

Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Det bliver nok ikke bedet med en 1-strengs anlæg. Men ring til dig fjernvarme central og høre hvor meget afkøling de vil have på deres anlæg.

Hej alle

Tak for svarene.

Det ser ud som om der sidder en returtermostat inde i kassen, så den må jeg lige finde ud af hvordan jeg indstiller rigtigt.

Jeg tror vist jeg skal have en VVS´er ud og gennemgå anlægget. Så kan han også give et bud på, hvorvidt det kan betale sig at lægge om til 2-strengs anlæg.

mvh
Claus

Prøv at se om du kan sætte pumpetrykket op. Det er sådan at på et strengsanlæg bliver temperaturen lavere og lavere efterhånden som vandet passerer radiatorerne. De er 2 måder at få mere varme på enten ved at sende små vandmångder frem med en høj temperatur eller du kan sende stor vandmængde frem med lav temperatur. På 1 strengsanlæg er det sidste det bedste da du da kan sikre dig en bedre afkøliing

Hilsen
Allan
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis