Køre med 2 harddiske? hvordan?

Hej, min mors computer fungerer ikke mere, derfor har jeg taget harddisken fra den, for at prøve at få fat i filerne på den. Jeg har sat den i min egen computer som slave, altså i stikket med de 4 ben. Er det korrekt? Jeg har prøvet at se om jeg kunne finde i boot menuen, men der dukker den ikke op. Jeg har også haft computeren startet op med begge harddiske, men jeg kan stadig ikke finde den. Hendes er en hitachi og min er en samsung. Har det noget at sige?


 

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Stikket med de 4 ben er kun strømmen til harddisken (et klart stik).

Du skal også sætte et meget bredt sort stik i bagenden af disken. Hvis det er en nyere PC har den sikkert SATA harddisk og så er stikket et lille sort et. Se på harddisken etiket. Står der SATA eller IDE i dens betegnelse?

Der sidder nogel jumpere (små stik der kan flyttes på den) og der skal den sættes til at være SLAVE da din egen disk er MASTER (er ofte vist på en etiket på harddisken). Det kan drille noget for afhængig af det kabel den sættes på, så kan den selv finde ud af om den er slave eller ej. Og det har betydning for, om den skal sættes til SLAVE eller ej.

At jeres diske er forskellig mærke betyder ikke noget, men det skal være samme disktype. Altså IDE eller SATA (ellers passer stikket nu heller ikke, så det opdager du let)',.
Du skal IKKE ind i Bios - kun vis det er en meget meget meget gammle PC du selv har (og det tror jeg ikke) ;-)
Foreslår at du køber en harddisk adapter.
Så kan du sætte den til din egen pc som en USB-harddisk og du er fri for at skille pc ad.
hej
som Knuf skiver køb en USB 2.0 til IDE/S-ATA Ekstern adabter det er meget næmmer og så kommer du ikke til at lave noget galt i bios.
her et eks. på en sådan:
http://compuland.dk/kabler/adapter_converter/logilink_usb_20_til_ide_sata_ekstern_33169_da.html
I BIOS´en tjekker du at den står på AUTO detekt HD. Derefter gem.
Så genstarter du computeren.

Hvis ikke den så ser HD, går du ind i BIOS´en igen og prøver at finde den manuelt.

Lad være med at købe alt muligt hardvare som ikke har nogen betydning for om du finder din HD. Det er bare penge ud ad vinduet

Computeren har det der skal til, for at du kan finde dine HD´s

Og nej, hvis man har bare den mindste smule forstand på, hvordan man arbejder med BIOS´en, så ødelægger du ingen ting.
Hvis du ikke kan finde ud af, at arbejde med BIOS´en, så få fat i én der kan hjælpe dig.

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Jeg har for nogen tid siden købt en harddisk adapter, og jeg synes det er en fordel, at man ikke skal åbne pc'en og rode med kabler/BIOS, når man har adapteren.
hej igen
meget kan diskuteres om bør rode i bios eller ej men det kan vi tage et andet sted. onmousedown="return false;" src="/DesktopModules/ActiveForums/themes/LDS/emoticons/tongue.gif" width=20 height=20>
her er en guide i hvordan man sidder en ny/gammel hardisk i.

mvh
peter
henrikh29 Klap dig selv på skulderen Du havde ret i det aller første indlæg. Jeg var ikke klar over der skulle to stik i, så jeg havde kun sat det 4-benede stik i. Jeg tog stikket fra cd-drevet og satte over i, og så fandt jeg den med det samme.

Jeg synes selv jeg har ret godt styr over bios, så derfor undrede det mig også jeg ikke kunne finde den. Tænk at det er sådan en simpel ting som at sætte begge stik i der kan drille. (pinligt)

Ang slave og master var der ikke rigtig noget jeg kunne ændre på, ved hitachien, men ved min samsung (som jeg selvfølgelig lod forblive master) kunne jeg sagtens finde jumperen, så det er åbenbart ikke alle harddiske der er udstyret med en synlig jumper?

Men mange tak for hjælpen alle sammen, min mor fik reddet sine filer, og hendes computer blev gendannet. Nu kører det igen.


 

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis