reperation af puds & fastgøring af dampspærre

Som nybagte husejere, har vi netop fået en lektie i at gøre tingene i den rigtige rækkefølge (vi gjorde det i den forkerte).

Vi har i to værelser, fået monteret gipsloft og ekstra isolering. Med sig hører selvfølgelig en dampspærre, som var trukket helt ned til kanten og fastgjort med acryl fuge.

Så var det tid til at gøre klar til filt, dvs vi fjernede tapet o.lign. Det viste sig så hurtigt, at pudset var så porøst, så det røg af i store mængde. Ligeledes gjorde fastgørrelsen af dampspærren.

Nu har jeg så et par meter, hvor der mellem dampspærren og væggen er godt 1 cm revne. Jeg har fået indkøbt noget "husrep", som jeg kommer til at eksperimentere med, men hvad skal jeg først? Skal jeg komme acryl op i revnen i forsøg på at fæstne damspærre til det resterende puds, og kun bruge husrep under gipspladerne, eller skal jeg forsøge mig at få husrep op i revnen og til sidst tætne med acryl?

Ved de næste projekter, får vi fremover ordnet vægge før vi går i krig med lofterne

Mvh Lars

Mvh Lars Hansen

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal starte med at tømme huset for al den acrylmasse du endnu ikke har brugt. Ved godt mange vil være uenige med mig, men acryl er noget skrammel til fugning af gipslofter. Selv producenterne siger det så det kan da ikke være helt forkert.

Dampspærren fastgøres til væg med enten dobbeltklæbende tape (beregnet til formålet) eller en fugemasse der er egnet til at lime dampspærre. Det er altid praktisk at gøre dampspærren fast før gipsen monteres.

Uden at kende alle detaljerne i dit projekt ville jeg selv pudse væggen op først og derefter fastgøre dampspærren - men der kan jo både være for og imod. Hvis du ikke kan komme til at gøre det ordentlig fast til væggen ville jeg pudse væggen færdig, skære dampspærren så den flugter med gipsen og derefter fuge med Sika LM 15. Den kan give sig op til 25%, hvilket betyder at den ikke sprækker så let som acryl gør

Go' arbejdslyst

Tak for svaret.

Problemet er faktisk at loftet + dampspærre er blevet lagt på, men ved klargøring af væggen endte det jo så med at dampspærren jo så nu er defekt, da den sad fast til det tapet, som sad på det puds der røg af.

Resultatet er så, at der ikke er synderlig meget synligt tilbage af dampspærren jeg kan fuge på, så derfor var det at jeg lige ville høre, hvordan man kunne greje den. vel og mærket uden at skulle pille alle pladerne ned igen

Mvh Lars

Mvh Lars Hansen

det korrekte svar ville være at du piller pladerne ned igen - forlænger dampspærren og sørger for at tape alle overlæg så de er tætte.

Jeg er dog overbevist om at min mester ville mene at det bare skulle fuges (men de chefer vil jo også gerne at alting går så hurtigt) med f.eks. LM 15. Men først efter du har pudset væggen op igen
Tak for alle svarene. Resultet blev at jeg har fået re-etableret det puds på væggen, samt fået trukket en fornuftig fue og fået re-etableret dampspærren helt til kant hvor det var muligt.

Mvh Lars

Mvh Lars Hansen

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis