granitbord kontra hjemmelavet bord i beton med fliser

hej hvad kræves der for at vedligeholde et bord af granit ude, har hørt det bør mættes med olie for at undgå frostsprængninger og nu vi er ved det, de er jo møgdyre, så det kunne jo være sjovt at lave et bord selv på ca 1*2,5mtr. i beton og med fliser ovenpå. hvad kræves der for at lave et holdbart bord, både typer af grus og mængden af armeringsjern og tykkelse på bordet, og forslag til understel- gerne i samme materiale.....
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jeg har lavet min bordplade i vandfast krydsfiner og lagt fliserne direkte ovenpå med fliseklæb. Så er vægten holdt nede så jeg kan flytte mit bord rundt og det holder da endu efter 4 år udenfor :o)
mit understel er rent træ 2x4 stolper og pladen er 22 mm vandfast plade. Står ude hele året og ha ikke slået sig endnu. Bordpladen har fald, så vandet render af. Bare husk at være meget omhyggelig med at ligge fliseklæben så du undergå lufthuller mellem den vandfaste plade og fliser.
det vil sige du bruger regler som bordben, er de pæne nok og de er vel også afstivet i forhold til hinanden? skal sådan støbefinerplade ikke slibes mat først?
iøvrigt skal der vel limes en ramme på under pladen for kanterne bliver høje nok til at bære en flise, der limes på siden??? du ved lidt ala når man laver en fake køkkenbordplade i træ, der forestiller 5cm i tykkelse, fordi du kun ser kanten. noget andet er. min hyndeboks kan ikke holde vandet ude, kan man bruge samme teknik til låget på den? en lidt tyndere plade og fliser på? hvad kalder du iøvrigt vandfast, for jeg tænker støbefiner
jeg mener en vandfast krydsfiner og kanter har jeg brugt nogle flise border for at lukke rundt i kandten så det ser pænt ud og ja jeg har brugt regler som har fået en gang sandpapir og derefter oliemaling.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis