opvarmning

Hej
kan man få et lillet vindmølle system der kan varme min havedam op så jeg jeg holde den frost fri den skal ikke være varm hele året rundt men bare frost fri
Mvh. Mikkel
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hvor mange liter vand vil du skyde på din havedam indeholder? Når frosten bider som den gør i øjeblikket, skal der dælme noget energi til at holde sådan et vandhul frostfrit, og det kræver vist noget mere end hvad sådan en lille have vindmølle kan levere. De nætter hvor det er koldest er det jo også tit helt klar og vindstille.
Hej
I mange busser med en ferskvandstank til toilettet bruger vi blot at montere en lille vandpumpe der cirkulerer vandet - så fryser det nemlig ikke så hurtigt - du kan også bruge en lille kompressor (f.eks. fra et gammelt køleskab) til at blæse luftbobler op gennem vandet - skal fordeles via nogle rør for at fungere.
Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
det er faktisk et meget sjovt spørgsmål du kom med, så jeg kunne ikke lade være med at prøve at regne lidt på det. Måske en anden kan tjekke om mine beregninger er korrekte.

Lad os sige at din havedam indeholder 6.000 liter vand (2 x 3 x 1 meter). I mit område har gns. temperaturen her i Januar været -3 grader, dvs. temperaturen i vandet skal hæves omkring 4 grader for at være frostfrit. Dette vil kræve 24.000 kcal, svarende til 28 kwh. Heri er evt varmetab osv ikke medtaget. Jeg har googlet mig frem til at en alm havevindmølle max kan levere 500 watt under optimale betingelser, hvilket knap nok kan opvarme 100 liter vand med 4 grader. Så den går vist ikke:-)
Hos Avifauna i Kollund kan du købe en ring af flamingo med låg der kan holde overfladen nogenlunde frostfrit så fiskene kan komme op og få luft. Så bør dammen iøvrigt vare 1 meter dyb så den ikke bundfryser.

M.v.h  Mads / Maskinarbejder

Skrevet af hygeria på 23 jan 2010 16:29
det er faktisk et meget sjovt spørgsmål du kom med, så jeg kunne ikke lade være med at prøve at regne lidt på det. Måske en anden kan tjekke om mine beregninger er korrekte.

Lad os sige at din havedam indeholder 6.000 liter vand (2 x 3 x 1 meter). I mit område har gns. temperaturen her i Januar været -3 grader, dvs. temperaturen i vandet skal hæves omkring 4 grader for at være frostfrit. Dette vil kræve 24.000 kcal, svarende til 28 kwh. Heri er evt varmetab osv ikke medtaget. Jeg har googlet mig frem til at en alm havevindmølle max kan levere 500 watt under optimale betingelser, hvilket knap nok kan opvarme 100 liter vand med 4 grader. Så den går vist ikke:-)

 Hej
 
 Helt rigtigt regnestykke.

 Jeg kunne bare godt tænke mig at få forklaret det regnestykke til flest mulige.

 Altså. 1 kcal hæver 1 liter vand 1 grad og der skal 860 kcal til en kwh...

 Så er det bare frem med lommeregneren.

  mvh
777

Annonce
Jeg har hørt om et trick der i al sin enkelhed går ud på at men lader vandet fryse til, hvorefter man tapper noget af så der kommer et mellemrum mellem isen og vandet dette skulle så isolere så meget at resten af vandet ikke bundfrøs.

Hilsen
allan
det er nok at holde de øverste 10 cm over frysepunktet , og da varme stiger opaf ( tænk på systemet i n akomuleringstank )skal der ikke så meget til
hvis du så samtidigt laver en ramme med noget net elig , læg så nogle vintermåtter over , evt 2 lag forskudt , så der er lukket tæt omkring og 10 - 20 cm over vandspejlet er det ret tæt på at dammen kan holde sig selv frostfri hvis bare der er lidt cirkulation i vandet
Ja og den cirkulation får du ved at have en påhængs motor og en kraftig compresser
kørende på fuld drønså er du sikker på at der ilt nok i vandet

nå spørg til side
men princippet erdet samme en akvarie luftpumpe og vandrenser
de bruger ikke ret meget strøm og så noget isolering henover så
er du kørende

Dennis

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis