Clementintræ på terrasse

Hej alle.
Jeg har, på min terrasse, et meget flot lille clementintræ, i krukke, som jeg importerede fra sydfrankrig i sommers. Selve træet er godt en halv meter højt, det havde to frugter i sommers, og i efteråret fik det en ide om at skyde en masse små grønne frugter og hvide blomster samtidigt, som selvfølgelig ikke blev modne, da det blev vinter..

Det står sammen med min palme på terrassen, og har stået der siden før frosten.
Palmen står så flot og grøn, og det har clementintræet også gjort hidtil. Men nu synes jeg det bliver meget mørkegrønt og får lidt rigeligt revner i barken. Det er vist et frost tegn ikke?
Terrassen er lukket af henholdsvis hus, garage og et-lags glas på tre sider, og åben ud til. Den er ikke frostfri, men der er altid læ. -Derudover har jeg pakket potten ind i skum, i håb om at jorden ikke fryser. Men der burde være hul nok til at det kan ånde..

Billeder er vedhæftet. På forhånd tak
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hmm jeg kan ikke selv se billederne? Hvor skulle de havne henne?
sådan! skulle lige forstå pricippet..
ingen svar??
Spørger du om at det er okay at have din flotte citrus plante i det vejr vi har nu. Jeg ville aldrig give den type plante frost på nogen som helst måde. Jeg har mistet flere træer de sidste år. De har stået i mit værksted som er isoleret med 100 mm. hele vejen rundt. I år har jeg varme på, 3-5 grader. Mine cirtus har også en eller anden tosset ide om at blomstre når de kommer i vinterhi.
Der er ikke så mange der reflekterer på spørgsmålet om frost, og jeg kan kun sige hvad jeg har erfaret.

Mine æbletræer og min opstammede kugleakacie har iøvrigt gjort det samme med barken som dit, og de er "bygget" til dansk klima.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Annonce
Jeg skal ikke kloge noget særligt, men kan kun sige, at jeg har sløje erfaringer med et par smukke laurbærtræer, som jeg havde stående for koldt. De er ikke mere!
Jeg synes det er meget dristigt at have citrustræer stående sådan, selv om der er læ, og vel især efter i nat.

Selv går jeg og kigger med bekymring på min store samling af >50 år gamle rhododendron. Den hænger slemt med bladene, men jeg trøster mig med, at det jo nok ikke er første gang, den er udsat for sådan en fimbulvinter.

Med venlig hilsen
ktm

 

Tak for svarerne, begge. Peter; Jeg har en isoleret garage de kan komme ind i, men er det godt med så lidt lys? der er da et vindue, men det vender i den gale retning.
KTM det lyder som nogle smukke rhododendron. Men mon dog ikke. Det sidste jeg har hørt er at det er den værste vinter i 22 år
Isoleret er ikke nok, det er jo ikke det samme som frostfrit. Jeg har som sagt direkte varme på. Hvad med at tage den ind i stuen.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Skrevet af PeterR på 26 jan 2010 20:33
Isoleret er ikke nok, det er jo ikke det samme som frostfrit. Jeg har som sagt direkte varme på. Hvad med at tage den ind i stuen.


Pudsigt du lige nævner det med frostfri!
Så sent som her til aften var jeg ovre i min garage, der er isoleret med 100 mm i væggene og 50 mm i portene og med plasttag, af dobbelt type med 10-15 mm luft imellem lagene, ingen isolering i gulvet, vel at bemærke.
Jeg tog en dunk vand, der har stået der i flere uger, og det var IKKE frosset!
Min pointe, som jeg tidligere har skrevet om er, at ved at undlade isoleringen i gulvet, vil man få glæde af den naturlige jordvarme og man kan holde et rum frostfrit ved blot lidt iolering.

Og Torp, gider du, kan du da køre her op med dine træer og stille dem inde i min frostfrie og lyse garage, lys fordi der er klare tagplader på.

Med venlig hilsen
ktm

 

Peter; Jeg tager dem ikke ind, fordi jeg har læst tusind tråde af folk der skriver at deres citrustræer dør indenfor pga indeklimaet..
Ktm tusind tak. Det var et fint tilbud. Men ellers tak. Jeg håber bare frosten snart stopper.. Har i øvrigt lagt en tråd om drivhus, som så nu relaterer til dette..
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis