Clementintræ på terrasse

Hej alle.
Jeg har, på min terrasse, et meget flot lille clementintræ, i krukke, som jeg importerede fra sydfrankrig i sommers. Selve træet er godt en halv meter højt, det havde to frugter i sommers, og i efteråret fik det en ide om at skyde en masse små grønne frugter og hvide blomster samtidigt, som selvfølgelig ikke blev modne, da det blev vinter..

Det står sammen med min palme på terrassen, og har stået der siden før frosten.
Palmen står så flot og grøn, og det har clementintræet også gjort hidtil. Men nu synes jeg det bliver meget mørkegrønt og får lidt rigeligt revner i barken. Det er vist et frost tegn ikke?
Terrassen er lukket af henholdsvis hus, garage og et-lags glas på tre sider, og åben ud til. Den er ikke frostfri, men der er altid læ. -Derudover har jeg pakket potten ind i skum, i håb om at jorden ikke fryser. Men der burde være hul nok til at det kan ånde..

Billeder er vedhæftet. På forhånd tak
Hej alle. Jeg har, på min terrasse, et meget flot... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Desuden har vi brændeovn. Det vil de næppe overleve.
Jeg bor ned mod roskilde fjord, og det går faktisk pænt ned af bakke. Jeg har 1 meter fald på 8 meter, så min tilbygning på garagen hænger på pæle som i venedig (læses der er luft nede under den, og 100 mm. isolering i gulvet).

Yeps, mener at have læst om dit gulv før ktm. Men os der har et gulv der er hævet fra jorden har ikke denne glæde af jordvarme. Tror mange lærer om jordvarme i disse dage når de går igennem isen på de små søer.

Hvad siger temperaturen så sådan en dag med 17 minusgrader inde i det jordopvarmede skur.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Nu er det jo nok de færreste der bygger ud i den blå luft!!
Det er klart, at så er du undergivet naturens luner!
Jordvarmen gør sig nu nok mest synlig, hvis man har noget isolering liggende på vandet eller jorden. Der vil man finde at der ikke er frost under sådan isolering.

Jeg har ikke direkte målt temperaturen, men jeg vil mene at den ligger nok på en 3-5 grader, idet der føles direkte lunt, når man kommer ind fra fimbulvinterens kulde. Dog har vi ikke brugt mere end 11 minusgrader. Det er tilstrækkeligt for mig.

Det jeg i særlig grad hæfter mig ved, er at en dunk vand, der står på gulvet er isfri efter denne kraftige kulde.

Jeg lærte dette, da jeg trådte mine barnesko i dit nabolag, nemlig som nabo til Nymølle grusgrav, hvor Rockwool også ligger/lå. De smed dengang i 50erne lidt rundt med fejlproducerede batts, som undertiden blæste ud på de udgravede søer i bunden af grusgraven. Når vi møgunger så løb ud på isen, opdagede vi meget hurtigt, at det var en sløj ide at træde på disse forvildede batts.

Med venlig hilsen
ktm

 

Ok, du skulle kikke forbi "graven" en dag de er ved at skabe et "natur" område, en ordentlig sø og pt. uden rockwool.

For at vende tilbage til træet, så kan jeg ikke lide den revne der er kommet, den ser dyb ud. Er der virkelig ingen gartner med på sidelinjen der ved noget om de beskrevne revner i sådan en stamme.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Ja jeg bekymrer mig også. Årsagen til at den ser dyb ud, er at barken er revnet helt, og har krøllet kanterne lidt.
Jeg tog den alligevel indenfor. Den har fået meget tøre blade. Så jeg har stillet den i mit kontor, som aldrig er over tyve grader. Tæt ved en dør ud til terrassen, så den får så meget sol som muligt..
Jeg tænker på om en grolampe ville være en fordel??
Den har også lidt hvide pletter på bladene, så tænker at den nok har for højt salt eller kalkindhold. Derfor er jeg ved at smelte noget sne, som jeg så vil vande den med.
Annonce
Guys??
Jeg må indrømme at min overbevisning er at den er død.
Nogle enkelte citrus kan tåle lidt frost, hvis de står helt rigtigt, men ellers er det en tropisk plante, som ikke har noget forsvar mod kulden.

Green

Har det nok lidt som lægen, der skal overbringe patienten den værste diagnose! Jeg tror også sjælen har forladt dit træ!

Med venlig hilsen
ktm

 

øv.. Jeg må jo se tiden an så..
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis