Kalibrering af hygrometre

Sålænge det gælder regenerering af mekaniske følere, er den gængse metode med 1 times våde omslag og eventuelle kolde afvaskninger OK. Især hvis man ikke tillægger det nogen nævneværdig betydning, at instrumentets bevægelige dele kan få begyndende ir- og rustdannelser når kontakten med det våde element er optimal.

Når det gælder billige hygrometre, vil en visning omkring 95% relativ luftfugtighed indikere at mekanikken i nogen grad fungerer.

Visse hårbaserede hygrometre kan kræve en lignende behandling hver 3. måned for at bibeholde hårenes elasticitet, men igen bør man undgå direkte kontakt med fugt, også selvom producenten foreskriver førstnævnte behandling.

Hvis det hårbaserede hygrometer benyttes til deciderede kontrolmålinger, skal det kalibreres før hver måling og altid under samme temperaturforhold som er gældende for kontrolmålingen. Denne type hygrometre er konstrueret til at kunne modstå de kolde afvaskninger, og dette foregår ligeledes med et fugtigt omviklet klæde, samt et 2 timers ophold i en lille beholder med vand i bunden. Herefter skal hygrometret vise 100%.

Forøvrigt vil en luftfugtighed over 60% i længere tid give optimale betingelser for bl.a. skimmelsvampe, så derfor denne vejledning i kalibrering af hygrometre og fugtighedsfølere.

Metoden er enkel og præcis, hvad enten det gælder digitale eller mekaniske målere. Man kan vælge at købe et kalibreringssæt, eller fordybe sig i alkymiens forunderlige verden.

Forskellen er ens. Det er blot farven som har en anden lyd.

Hører man til blandt tvivlerne, kan man efterkontrollere med et psykrometer, men præcisionsthermometre er et bekosteligt bekendtskab, og lave temperaturer i forbindelse med høj luftfugtighed, giver en usikker aflæsning.

I grove træk går metoden i alt sin enkelthed ud på at vandmættet salt vil udvise et fast defineret damptryk ved en given temperatur. På almindelig dansk betyder det, at ved en bestemt temperatur vil en saltopløsning stabilisere luftens indhold af vanddamp så længe der er salt og vand til stede.

For de fleste professionelle instrumenter anbefales en referencestandard på henholdsvis 75% og 33% luftfugtighed, hvilket er ret så heldigt da bordsalt vil opretholde en luftfugtighed på 75% og magnesiumchlorid (isfjerner) vil opretholde en luftfugtighed på 33%.


Natriumchlorid NaCl, altså bordsalt eller køkkensalt og destilleret vand giver:

75.61% luftfugtighed ved en rumtemperatur på 15 0C

75.29% luftfugtighed ved en rumtemperatur på 25 0C

75.09% luftfugtighed ved en rumtemperatur på 30 0C


Magnesiumchlorid MgCl2 · 6H2O (hexahydrat) og destilleret vand giver:

33.30% luftfugtighed ved en rumtemperatur på 15 0C

32.78% luftfugtighed ved en rumtemperatur på 25 0C

32.44% luftfugtighed ved en rumtemperatur på 30 0C

Til "ikke videnskabelige formål" vil lufttrykkets og rumtemperaturens påvirkning være uden betydning for nøjagtigheden på den relative luftfugtighed.


Kalibrering 75%: Brug rent salt, natriumchlorid - uden tilsætningsstoffer.

2 dele bordsalt (½ kop).

1 del destilleret vand (¼ kop)

1 beholder/krus/karton i passende størrelse

1 eller 2 plastposer med ”lynlås”

Salt og vand blandes i beholderen. Blandingen skal have en konsistens som fugtig sand.

Sørg for at hygrometret ligger stabilt med sensoren lige over saltblandingen uden at der er kontakt med opløsningen. Det er kun luftfugtigheden som er interessant og ikke hvorvidt vandet er vådt eller ikke vådt.

Hele herligheden kommes i en plastpose eller to og lukkes hermetisk. Lidt luft i posen er uundgåeligt. Påregn at der kan gå op til 12 timer førend fugtigheden har stabiliseret sig. Udsæt ikke blandingen for træk, varmekilder, sollys eller varierende temperaturer.


Kalibrering 33%: Magnesiumchlorid MgCl2 · 6H2O (hexahydrat)

Vigtigt: Du skal bruge magnesiumchlorid hexahydrat, og ikke MgCl2 (anhydrat). Det er ikke så let at skaffe som regulær salt, men det kan bestemt gøres meget billigere end at købe et salt-kalibreringssæt. MATAS plejer at have det. Der skal ikke bruges meget, men hygrometre bør kalibreres to gange årligt, så det vil være en god ide at have en lagerbeholdning i baghånden. I tilgift har du ingrediensen til at lave din egen isfjerner.

Bland magnesiumchlorid hexahydrat med destilleret vand, på samme måde som beskrevet ovenfor, og følg de samme procedurer. Du kan starte poser med 33% og 75% på samme tid. Det giver begge opløsninger tid til at stabilisere sig. Når du har lavet den første kalibrering, sættes hygrometret i den næste pose. Lad det få lov til at stabilisere sig. Det kan tage fra 40 minutter til seks timer. Du kan se hvornår det er klar til kalibrering, fordi læsning forbliver den samme i længere tid. Færdiggør anden kalibrering og du kan slappe af i de næste seks måneder!

Denne metode virker for alle hygrometre, inklusive billige mekaniske hygrometre som oftest er testet og måske endda kalibreret ved netop 75% relativ luftfugtighed.

Kan hygrometret ikke justeres, bruges forskellen mellem referencen og den aktuelle aflæsning som korrigerende faktor i fremtidige aflæsninger. Ved at teste i begge blandinger kan man afgøre om skalaen har ”forskubbet sig” eller om det er føleren som har en procentvis unøjagtighed.

Eks: En aflæsning på henholdsvis 80% og 38% indikerer at skalaen har forskubbet sig, hvorimod en aflæsning på henholdsvis 80% og 35% indikerer en fejlmåling på 6-7% af skalaværdien.


BEMÆRK: Hvis du har et professionelt elektronisk hygrometer, som har en indbygget tilgængelig sensor, kan du forenkle kalibreringsproceduren.

Få fat i et par små plastikbøtter med låg og bor et hul i lågene så hullet nøjagtigt passer til sensoren på instrument. Mærk bøtterne 75% og 33% og sæt de respektive saltblandinger ned i bøtterne. Sæt tape over hullerne indtil fugtigheden har stabiliseret sig. Sæt evt. sensoren i den ene bøtte for at afgøre hvornår fugtigheden har stabiliseret sig.

Hvis denne mulighed er tilstede, er dette den mest præcise kalibreringsmetode. Husk at dobbelt checke.



Mvh. Christian

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jamen du godeste

Tak for en grundig indførsel i denne "alkymi"

Med venlig hilsen
ktm

 

Selv tak, ktm.

Jeg håber at vejledningen kan være med til at forskåne et gammelt klenodie hist og pist.

Jeg har været uheldig at ødelægge et ældgammelt hårhygrometer som sad i en ”vejrstation” fordi jeg fulgte producentens anvisninger, som tilsyneladende kun gjaldt for nyere udgaver med fugtbestandig overfladebeskyttelse af pynteringe og skala, så jeg er blevet lidt overforsigtig med hvad jeg foretager mig, - også selvom producenten siger at behandlingen er OK.

Hvis hygrometret ikke er galvaniseret og kransen ikke er forkromet, må man ty til de små bøtter med LAUNIS REJER, når hårene skal motioneres. Rejerne er ganske velsmagende og efterfølgende vil en nøjagtig udskæring til hygrometret i låget, sikre at de udvendige dele ikke bliver udsat for fugt.

Før EU-æraen indførte sin forbuds- og monopolpolitik, kunne kalibrerings fanatikere erhverve sig et antal salte hos den lokale pusher, som gav et referencespænd fra godt 6% og op til godt 97% luftfugtighed. Så i stedet for at skulle stille med en bankgaranti, vil erhvervelsen af et moderne digitalt hygrometer være mere økonomisk og målingerne vil være betydeligt mere nøjagtige.

Æstetikken i disse nymodens frembringelser mangler desværre lidt i forhold til den gamle teknologi, så alene af den grund er det positivt at nogle vil bevare ”det gamle lort”.

Det samme forhold gør sig gældende for aneroidbarometre og kviksølvbarometre, selvom glasrøret i sidstnævnte ofte kræver en indvendig rensning, men det er noget helt andet.



Mvh. Christian

Mit hårhygrometer er dog ikke mere end ca. 50 år gammelt, men med fin forkromet kant og perfekt urskive.
Jeg må se at komme igang med en kalibrering!

Med venlig hilsen
ktm

 

Man kunne jo købe et digital-hygrometer, placere føleren ved siden af hår-hygrometeret og så indstille dette efter hvad digi'en siger

Naturligvis ikke så hyggeligt som en rejemad med kølig hvidvin på terrassen først

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Kaere Allesammen,

Foerst og fremmest mange tak for en overordentlig fremragende vejledning. Den har vaeret til stor hjaelp. Jeg har dog et par tillaegsspoergsmaal, som jeg haaber nogen kan hjaelpe mig med.

Jeg har de sidste par dage forsoegt at kalibrerer mine tre hygrometre. Et billigt digitalt et, et billigt mekanisk et og et certificeret et af maerket Abbeon.

Jeg har forgaeves proevet at faa fat i Magnesiumchlorid. Jeg har vaeret paa Apoteket, MATAS, Dyb i Dyrups, Johannes Fog samt min lokale farvehandler, som ellers plejer at have ting som ingen andre har, men som sagt uden held. Paa apoteket foreslog de jeg kontaktede Bie og Berntsen, et firma der handler med laboratorieudstyr. Hos MATAS sprurgte de om ikke Apoteket kunne skaffe det hjem til mig, og min lokal farvehandler spaaede at den slags kunne man sikkert slet ikke faa fat i mere.

Natriumchlorid fandt jeg masser af i de lokale supermarkeder, men alle varianter indholdte tilsaetningsstoffer af en eller anden art. Det jeg koebte, Groft Salt fra Broeste, er tilsat jod 13mg/kg ifoelde foedevaredirektoratet samt antiklumningsmiddel E535, max 20mg/kg. Er dette noget der kommer til at indvirke paa, hvor stor luftfugtighed et saadan saltoploesning vil kunne opretholde, og i saa fald vil det vaere i naevnevaerdig grad?

Paa forhaand mange tak,

Erik
Annonce

ErikSchmidt:
Den meget lille mængde jod, der er tilsat til dit natriumchloride har ingen betydning.
Jod tilsættes for at give de, der bruger stoffet som fødevare, det nødvendige jodtilskud.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Kaere Chr.

Tak for svaret. Det er godt at vide. Jeg fik kalibreret mine trae hygrometre til 75% ved hjaelp af natriumchlorid. Mit digitale hygrometer kan ikke indstilles og viste 62%, altsaa 13% under, saa nu laegger jeg blot det til laesningen. De tor andre blev indstillet til 75%.

Jeg vil dog gerne ogsaa proeve at lave en saltoploesning med Magnesiumchlorid for at se hvad de vise med dette.

Jeg fik kontakt til Bie og Bentzen, men de saelger kun til virksomheder og forslog jeg skulle proeve at skaffe det gennem Apoteket. Det vil jeg saaledes forsoege. Prisen de tog for et kilo laa paa omkring 300 kr. alt efter renhed og maerke. Det synes jeg umiddelbart loed lidt peberet, navnlig hvis Apoteket skal laegge avance og moms oveni. Jeg haaber stadig jeg akn finde det billeger et sted.

Igen mange tak for svaret!

Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis