Kabeltype i fodlistekanaler

Vi har købt de der fodlister som man bare klikker på, og så kan man trække kabler inden i. Hvis man skal trække fra et 230v stik til et andet i denne fodliste, hvad slags kabel må man trække så:

- 3 x 0,75# blød kabel
- 3 x 1,5# masiv/hård kabel
- 3 x 1,5# masiv/hård løse leder

Mvh
Torben
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du må kun arbejde med forlængerledninger.

Forlængerledninger skal altid laves af blødt kabel.
Stikkontakter er fast installation og skal laves med installationskabel. Det vil sige 1,5mm2 "stiv" kabel. Det er aut. arbejde, bare til en oplysning. :-)

Det foregående svar kan misforstås. Det er ikke meningen du skal lave det som forlængerledninger i blød kabel. Det var (forhåbentlig) ikke det svareren mente.
Ok, det i siger er, at man kun må bruge forlængerledninger i de her fodlister.
Så hvis jeg vil have strøm ført hen et andet sted end der hvor stikkontakten er
(det skal lige siges at vi har stikkontakter i fodpanelet med Fuga panelunderlag), skal jeg gøre følgende:

- sætte min forlængerledning i stikkontakten
- lave huld i mit fodpanel ved siden af stikkontakten, så jeg kan føre ledningen ind i forpanelet
- føre den bløde ledning der hen hvor jeg vil have mit strøm
- lave et huld mere i min fodliste, for at føre forlængerledningen ud igen.

Må man(aut.elektriker) ikke gøre følgende i stedetfor?:

- lave huld i side af Fuga panelunderlaget, bag ved fodpanelet.
- føre 3 x 1,5mm2 stiv kabel derhen hvor det næste stik skal side
(og sørge for at kablet er aflastet med kabelsko/kabelklips inde på væge bag ved fodpanelet)
- sætte det nye Fuga panelunderlag op, lave huld i siden på den som i punkt 1 og koble et stik på
ja du har helt rat i det at det er ikke sådan du skal gøre men du skal gøre følgende tag din tlf. og ringe til en aut. elinstallatør
det er ikke gds.arbejde det er den faste installation du er ved at udvide og du må aldrig bruge forlænger ledninger eller andre bløde ledninger i den faste installation.
Det var pænt af dig anderswitt, at lære mig om hvordan man bruger en telefon.
Men nu var det ikke lige det jeg spurgte om.
Hvis du har et svar på om man må, kan du jo skrive igen.
I øvrigt kender du jo heller ikke mit motiv.

akselj og MBfan, det var i øvrigt pænt af jer at svare mig på en ordentlig måde. Det sætter jeg stor pris på.
Jeg håber ikke i ser mit forgående svar som sarkastisk.
Jeg vil bare gerne udpænsle mit spørgsmål, så det bliver så tydligt som muligt.

Hvis der er nogen der har et godt bud på mit spørgsmål, om man må, SOM AUTORISERET ELEKTRIKKER, føre et 3 x 1,5mm2 stiv kabel inde bag ved en fodliste, vil jeg meget gerne høre om det.

På forhånd tak
Annonce
hvis du er autoriseret elinstallatør, burde du vide hvad du må, og ikke må, men som du formulerer spørgsmålet, så er svaret JA

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Jeg vil gerne vide hvor i har den oplysning, at man skal brug stiv ledning til fast installation.
Blød, stiv eller massiv. Er godkendt
Rolias: Mange tak for det præcise svar.

Jeg er ikke lænere autoriseret elektriker. Har været det, inden jeg læste vider til ingeniør.
(går stærkt ud fra at man mister sin autorisation fra den dag man ikke længere har en mester/installatør der kan godkænde ens arbejde  ).

Jeg ved fra min tid på skolen, vi lærte at fast installation skal udføres med massiv kabel eller enkelt ledere ført i el/fleks -rør(1,5mm2 til 10/13A og 2,5mm2 til 16A). Og at man skal aflaste kablet/røret mekanisk 8-10 cm fra der hvor kablet/røret er monteret.

Men havde en snak med min svigerfar(som er gammel maskinmester) om man måske godt må trække 0,75mm2 blød kabel i de der kanaler fra et stik til det næste i fodlisten. Det ville lætte arbejdet en del for elektrikkeren, hvis han kunne nøjes med blød kabel, eller løse, stive ledere, i fodlisten. Det stive kabel fylder forholdsvis meget, så der er måske ikke plads til det inde bag ved fodlisten. Det vil jo så betyde at han skal bore huld i enten vægen eller gulvet for at føre kablet skjult vedere.
ttp.d:

Mener bestemt at der står noget om det med stiv/blød kabel i stærkstrøms bekæntgørrelsen.

Jeg er bare selv temmelig rusten i at kigge parragraffer, da vi ikke gjorde det store inden for den slags, i det daglige, da jeg arbejdete som elektriker.
Jeg kan give et eks. i nybyggeri, hvor badekabinerne kommer færdig. Er det altid med blød ledning op til 230 v spot. Men det er fuld lovligt, at bruge blød ledning såvel som fast.
Det rigtigt nok, at før i tiden skulle det være fast ledning til fast insallation, men det er efterhånden længe siden, den regle blev ophævet.
Dog skal det ALTID være min. 1.5 mm2.
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis